Ved, Pellets, Flis
Nils-Orvar: Hej. Är du nöjd med inkopplingen fortfarande? Önskar du att du hade gjort något annorlunda så här i efterhand? Monterat fler kulventiler eller liknande?
jensaro: [citat] Jag gick som sagt ingen kurs, intygade bara att jag klarade av att klättra upp på taket samt hade tillräcklig kunskap för att rengöra panna och skorsten... Det centrala är väl att man gör rent hela vägen från förbränningen ut genom skorstenen. Kan väl också vara en fördel om man förstår att tolka sotets färgvariationer osv för att om det behövs förändra sin
kulle: Tyvärr verkar det vara vanligt på Baxi pannor:( Gör en sökning här på byggahus så hittar du liknande problem, några händiga har kunnat laga sina pannor :)
Drdeo: Är den relativt lätt att sota ur? hur är den i jämförelse med tex Calmarpannan?
D09: Ts väntar nog på ios appen ;) Senaste aktiviteten var okt 2014 Undrar om TS drack upp ölen :/
fusion: Kamin och speciellt rörkröret i sommarstugan har blivit lite till åren (1960 talet) så jag rev isär allt i helgen. Rökrör har jag redan fixat nytt och murade in stos igår. [bild] Kaminen, Jötul 602 är i bra skick förutom dess emalj och jag undrar om man helt enkelt kan ta väck resterande emalj (blästra) och måla den i någon svart värmetålig färg ?
DanneG90: Vem kan man ta till hjälp för justering av pElletsbrännaren?
Guzzi: [citat] Det har varit en lång dag i dag :x https://www.byggahus.se/forum/biobransle/256014-vidaretveckling-av-dovre-550-a.html#post2230928
Hyltran från Veglemyren: [citat] , Mmmm...men det val väll på 70-talet som fuskbyggena börjde ;) [citat] Men ok då 35 år är en stund och om det finns skorstenar som är så gamla så har du en poäng :) och jag får ge mig för nu och gilla ditt inlägg, och så får vi se om några år :|
LagerM: Har fått reda på att brännaren passar med en lågriktare.
-PC-: Japp :-) Behöver göra ett nytt uthus ändå, det befintliga håller inte länge till. Blir en liten mekbod också. Hade först tänkt att ha det i en del av ett nytt garage. Men då blir det ännu dyrare... :-/
torparnorpan: Tack! se där :-) Kan ju söka vidare efter båda då.Jag har inte toppen på den utan har gjort en egen platta på toppen. Tänkte ev ha den i gäststugan för myseldning/värme då jag ändå har den över. Roligt att prova renovera upp en kamin med då jag inte gjort det förr. Har spricka i ena sidan men ska se vad det går att göra åtden.....
enebacken: Någon som har Braland 21 eller C20 eller vet något om dessa pannor? Vilken av dom skulle ni välja?
obba: Den skulle börja säljas till hösten, Ne såg tyvärr inga bilder inuti pannan. man blir ju jäkligt sugen på att uppgradera sig, den skulle kosta ca 3000 + moms mer än va innovan kostar idag, så de lär bli en riktigt prisvärd panna.
D09: Blev en beställning från vedsäckar.se De var lite för stora men gör det försök :)
exerg: Den enda som jag känner till och inte kräver lite extra händighet är Caminas kakelugnar. De kommer som ett färdigt "skal" och den värmelagrande massan fylls på efter att ugnen satts på plats.
Izvek: Får jag bara itag i en panna som är enkel att göra om å billig så ska jag lägga ut förloppet här.
Per Småroos: Tack! Jag har undersökt lite alla webbsidorna och ska beställa det länk http://www.eldkraft.se/produkt/Rokgastermostat-till-Vedex-3000-Nibe Hoppas det blir bra igen Med vänlig hälsning, Per
thomas33: Du kan gå in på rökkanalen från motsvarande sida! Plocka bort några stenar i höjd med kaminens rökrör på andra sidan (blå pil) och fortsätt där genom skorstenen till kaminen. Då kan du lättare få till en botten på rökröret och även arbeta dig igenom under VENT-kanalen från båda sidorna. Troligen är det tomrum där, så du får fortsätta att bygga upp en rökkanal även
pelpet: Varmvattenberedare med el är inte så illa. Varmvattnet står normalt för kanske 10-20% av värmekostnaden. Dvs lägg krutet på uppvärmningen istället. Dessutom är de billiga, håller länge och kräver inget eget arbete.
Andreas_H: Nja, det är 25 mil tur och retur så det blir bara fulla lass. Och det som bjuds nu är furu, han har 250 m3 som han kört fram med skoter och kälke, så jag lär ju hjälpa till att elda slut på det. Tror ni inte undre keramiken på pannan rasat ihop idag.. Får beställa ny i morgon..
pellel: Det blev en effecta lambda 35 istället. Hur nöjd som helst. Jag tyckte prisskillnaden blev för stor mot hargassner.
Niklas Olsson: Ingen som har synpunkter eller förslag på hur hur pannan ska kopplas mot tanken för att laddningen ska bli effektiv? [citat]
Stenolofanders: Antar att det är en rökgastermostat det handlar om? När det brunnit ut så att det bara är lite glöd och ingen låga så kan du väl vrida på termostaten tills den stänger? I mitt fall (annan panna) är det lagom att det stänger vid ca 105 grader rgt.
ShrimpDiver: Hej Jag har en Arimax 25 (från 1990) som jag tänker byta keramiken i eldstaden. Jag köpte en keramiksats från www.Eldkraft.se nyligen, men dom hade ingen instruktion hur man ska göra. Då jag själv inte kan se hur man ska gå tillväga så undrar jag om någon här har bytt och vet hur går till och kanske t.o.m. har en broschyr med illustrationer som kan scannas! Då skulle jag kunna
hahalj: Nu måste jag fråga, hur finmaskigt nät bör man använda för att det ska stoppa gnistor?
Hyltran från Veglemyren: [citat] Om man vill nyinstallera en anläggning som kan elda både ved och pellets så har jag svårt att tro att det nödvändigtvis behöver bli så krångligt att växla mellan de två bränsleslagen, jag kan aldrig tänka mig att det finns särskilt många som lyfter ut keramiken ur sin pannor varje gång de känner för att byta typ av bränsle. Det måste finnas några panntillverkare som
rliljestam: Har nu äntligen startat upp pelletspannan vilket tog lång tid. Jag har fått tillverkat ett nytt roster och har glömt att ta bild på detta. Jag har även köpt ett nytt tändrör turbo keramik för snabb och säker tändning, ny nedre skruvmatning med större diameter av skruven, ingen pellets ligger kvar under skruven vilket undviker bakbrand + kraftigare skruvmotor, bytt ut röret i