Hej! I våras installerade jag en äldre kamin, en rundugn, på övervåningen. Allt besiktades och godkändes, men jag har upptäckt en brist sedan dess.

Rökröret tenderar att krypa lite när jag eldar, så att det riskerar att glipa från kaminen. Detta beror givetvis på värmeutvidgning, men också på att golvet inte är helt stumt, så att kaminen rör sig lite när man går förbi. Jag hade hoppats på att detta skulle ordna sig med garn och kitt, men det gick inte. Inte heller keramiskt lim funkar, utan det spricker efter ett tag.

Finns det nått elastiskt lim eller kitt som skulle kunna fästa på kaminen och rökröret, så här i efterhand?

Skulle säga att pannkitt på tub bör funka till detta.

Med vänlig hälsning, fremax

Nope, det spricker och lossnar.

Slicone som tål 1000C finns, kanske det funkar ?

Med vänlig hälsning, fremax

Skulle tro att det kan bli varmare än så precis där röken går ut. Nån som provat?

Modern braskamin ca 200 grader. Gammal husqvarna no 71 550gr Hänger bara röret kvar i kaminen och inte ökar avståndet och kryper ifrån kaminstosen mer o mer för varje eldning så är det ingen fara. Det kan räcka med att dreva tillbaka garnet när brandskyddskontrollen är i antågande. Vanligt pannkitt spricker. I en murad halvstensskorsten skall normalt inte röken överstiga 350 grader.

Mätte tempen igår efter att ha eldat ett tag. Den låg på ca 230 grader. Kan bli varmare om jag eldar länge, men det är inte så aktuellt då rummet inte är jättestort.

Dock tror jag att röret kryper lite vid varje eldning. Jag trycker tillbaka det efter varje eldning och har inte vågat vänta och se om det glider av. Skräcken är ju att det ska göra det under eldning. Vad gör man då?

Tror jag ska testa med silikonet.

Claes Sörmland
Kan du inte dra en skruv igenom rökröret och en bit in godset på spisstosen så att rökröret inte kan krypa?

Borra dit en skruv så att röret inte kan krypa in i murstocken. Du har ett jä..la drag inåt i röret så faran att flammorna skall kunna tända nåt i rummet är liten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.