45 430 läst ·
20 svar
45k läst
20 svar
Kväva elden i kamin, när det glöder.
Tycker absolut man ska stänga igen så man inte har drag igenom kaminen, så länge den är varm så kommer man ha drag igenom skorstenen, till ingen nytta.
Har man bara en liten plåtkamin så kallnar den så fort att man inte förlorar så mycket värme, men har man en större värmelagrande kamin gör det stor skillnad.
Märker klar skillnad på min Tulikivi om man glömt stänga igen spjällen efter avslutad eldning.
Den håller värmen betydligt sämre, såklart eftersom den kyls av inifrån och värmen går upp till kråkorna på skorstenen...
Att stänga igen när man har rätt mycket glöd kvar gör även att man får lite mer kol kvar i kaminen, det gör det lättare att starta nästa brasa.
Har man bara en liten plåtkamin så kallnar den så fort att man inte förlorar så mycket värme, men har man en större värmelagrande kamin gör det stor skillnad.
Märker klar skillnad på min Tulikivi om man glömt stänga igen spjällen efter avslutad eldning.
Den håller värmen betydligt sämre, såklart eftersom den kyls av inifrån och värmen går upp till kråkorna på skorstenen...
Att stänga igen när man har rätt mycket glöd kvar gör även att man får lite mer kol kvar i kaminen, det gör det lättare att starta nästa brasa.
Precis som drömhus tänker jag och resonerar jag och gör jag. Stänger helt eller nästan helt beroende på hur mycket det glöder/brinner när jag går till kojs.Drömhus2012 skrev:Svalka: Vi gör samma sak när vi myseldat på vintern, glöder det för mycket så stryper vi bara tilluften men glöder det bara lite så stänger vi helt (hur tätt nu det blir, jag antar att en viss mängd smiter igenom i alla fall).
Det är inget vetenskapligt alls med när det är dags att stänga tilluften utan det går på maggropskänsla bara.
Varför dra ut en massa luft under hela natten när det är kallt ute, det känns helt onödigt så länge man har tillräcklig ventilation ändå.
Korvgubbe: Det blir inte mycket CO när det bara är glöd kvar och dessutom har man förhoppningsvis drag i skorstenen så skulle något smita någonstans så åker det ut.
Detta funkar ju såklart inte om man stänger ett rökgasspjäll, bara tilluftsspjäll.
Jag har ingen speciell kunskap om detta, men jag har tänkt ut att det borde fungera bra så.
Vi tar eldningsluften utifrån, så kaminen drar ju inte ut någon inomhusluft, men kaminen blir väl antagligen kall innifrån ganska snabbt om tilluftsspjället står helt öppet, misstänker jag.
Medlem
· Östergötlands län
· 28 inlägg
Det spjället är inte tätt. Saknas kanske 20 % av spjället då man tydligen inte får sälja helt täta.bluebudder skrev:
Tycker inte man ska ha täta spjäll heller för den delen med tanke på riskerna.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Byggde ett spjäll till min kokskamin som var helt tätt=inte bra!
Vaknade en morgon med huvudvärk.
Jag hade inte byggt exakt som orginalet med lite glapp på ena sidan så det inte gick att få tätt.
Nu gjorde jag detta för att jag har en kamin till på nedervåningen i samma skorstenspipa.
Tänkte att det var rätt att täppa till övre kaminens spjäll när man eldar i den nedre kaminen.
BIG FAIL!
Jag hade inte byggt exakt som orginalet med lite glapp på ena sidan så det inte gick att få tätt.
Nu gjorde jag detta för att jag har en kamin till på nedervåningen i samma skorstenspipa.
Tänkte att det var rätt att täppa till övre kaminens spjäll när man eldar i den nedre kaminen.
BIG FAIL!
Inte förfånad att det händer olyckor,med dessa hempul av eldstäderWorkingclasshero skrev:Byggde ett spjäll till min kokskamin som var helt tätt=inte bra!
BIG FAIL!
Klicka här för att svara