Har haft vedeldning på ny anläggning i drygt 2 år.

När jag eldar börjar tanken (2500 liter) laddas vid ca 72 grader och ca 5-6 timmar senare är den 72-75 i botten. Detta är efter min mening exakt som det ska.

Men....

Den senaste veckan har temperaturen i toppen av tanken börjat gå upp till 100 grader.....och detta känns skumt.

Kan det var fel på laddomaten? Pumpen går och returtempen ser ok ut.

Kan det vara termostatfel i laddomaten?

Hoppas någon har förslag då jag inte har någon aning om varför detta plötsligen händer....

Jag tycker inte alls det låter skumt. Har själv vedpanna men 2500 liters ackumulatortank och den kan gå upp 110 grader i toppen och mitten. Vattnet skiktar sig i tanken, och då ska det bli riktigt varmt i toppen innan det blir varmt i botten. Verkar mer konstigt om det är ett nytt fenomen. Det bort ha varit så från början hos dig.

Ja.... Det är ju det som är skumt och jag fattar inte varför det plötsligen blev så nu.
Vilken temperatur har du i pannan vid full drift? Min ligger någon stans mellan 80 och 90 grader....

Redigerat:
Det var termostat-jäveln som var trasig. Ny 78-graders isatt och nu laddar den tanken till 80 grader direkt. Trodde den skulle hålla längre, men så var det tydligen inte.......det var mycket lätt att byta termostaten. Bara använda en större skiftnyckel och sen pressa ur termostaten med en skruvmejsel genom fjädern och sen trycka den nya på plats med handen. Sen är det bara att skruva det hela på igen. Glöm inte stänga för alla 3 kranar på laddomaten. Det kommer lite vatten, men inte mera än en till två deciliter.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.