Hej!

Har en Orlan Super 40 (kW) som rymmer 185 l ved med en Laddomat 21-60 där jag precis bytt pump och termostat till 72°C öppningstemp. Till pannan hör 3,5 m³ ackumulatortankar.

Är nybliven villaägare (och vedeldare) och tänkte höra om min uträkning är rimlig mot er egen :)

Jag får efter lite efterforskning på nätet det till att bli cirka 340 kWh för veden i pannan. Med pannförluster på 10% och sedan 10% uppskattat i övriga förluster bör jag ha 270 kWh energi som går in i acktankarna.

Att värma 3,5 m³ vatten från 30-90°C får jag till 880 kWh. Det blir alltså 3 ilägg för att fylla mina ackumulatortankar fulla? Och detta inte medräknat att viss del av värmen går ut i radiatorsystemet ens!

Stämmer verkligen min uträkning?

Hade enorma problem förut med hostande panna men har inte märkt av det nu med ny pump och termostat nu så jag är glad över det.

Till att börja med så tror jag att du i praktiken får max 90l ved i en eldstad på 180l. Sedan så säger man väl att 1l ved väger nånstans runt 0,3kg vilket ger ung 1,5kWh så säg att ett inlägg ger 135kWh.

100l ved ~30kg ca.4kwh/kg fram med badrumsvågen :D

Rent spontant tror jag att din uträkning stämmer.
Jag har själv ungefär lika stor panna, men något mindre eldstad. Har 2,5 + 0,5 m3 tankar. Dessa fyller jag ganska precis med 3 inlägg. Då har jag ändå ganska stora förluster. Då ingår dessutom värme i huset under eldning.

Du kan börja med det kända dvs enegin lagrad i tankarna sen sätt det i relation till vedkvalite panna osv, bra med en någorlunda säker parameter i bedömningen.

Tack för svar.

Jag ska installera en rökgastermostat för fläkten går i flera timmar efter avslutad eldning just nu. Även en forceringsknapp för pumpen för jag har något hemmabygge för start och stopp just nu och inte via Orlan-regulatorn som sitter på toppen.

En termostat som startar pump och fläkt idag vid [inställt värde] 58°C och en termostat senare på röret som stänger av fläkten vid cirka 95°C. Den första termostaten startar både fläkt och pump medan den andra bara stänger av fläkten.

Jag har förstått det som om att Laddomatpumpen ska starta så fort man börjar elda och både fläkten samt Laddomatpumpen ska stängas av så fort eldningen slutar, alltså när rökgastemperaturen börjar gå nedåt.

Jag tycker det går åt så mycket ved bara om jag ska behöva göra flera ilägg varje dag men jag har ju ett timmerhus byggt 1962 á 160 m² med en källare á 80 m² så det kanske inte är konstigt att det går åt ved :)

Nej, pannan fortsätter puffa. Kan man göra om det här till en hjälptråd eller behöver jag starta en ny tråd?

Det kommer alltså rökpuffar ur fläkten / fläkten hostar rök. Det har eldats i två timmar nu och acktankarna ligger på 40-45°C i toppen endast där de vid första ilägget utan problem brukar komma upp högre. Jag tyckte vår rök från skorstenen var tjockare än grannens så jag tittade in i nedre luckan och där var det inte någon låga. Öppnade översta facket och där brann det och jag "startade om" pannan genom att köra uppstartsprocessen (nedre luckan öppen och spjället öppet) i någon minut innan jag stängde spjället och fick en fin låga i nedre facken igen.

Men efter bara en kort stund såg jag hur det rök lite grann från översta luckan och så startade hostningarna från fläkten. Jag håller på att försöka beställa nya tätningslister från Polimex just nu men har inte fått något svar än. Packningarna är inte pigga om vi säger så.

Jag har dessutom två turbulatorer i av sex.

Förut hostade pannan jämt och fick hjälp av rörmokare att byta pumpen och termostaten för att se om det blev bättre för vi trodde problemen bottnade i att pannan fick för hög returtemperatur. Nu säger termometrarna 80 före och 70 efter Laddomaten (nya termometrar är beställda för dessa visade inte lika med rörmokarens mätverktyg).

Tips?

Huvudsakliga anledningen när våran panna (iofs annan sort) puffar är att rostet blir igensatt (ofta pga av eldande av för små träbitar) och draget därmed blir för dåligt. Det är ju meningen att brandgaserna skall brinna vidare i den nedre kammaren och om draget blir för dåligt så antänds dem i övre kammaren då och då och blåser då baklänges.

Men packningarna till luckorna kan också ställa till det enligt manualen så är dem dåliga så byt dem

/Andreas

Asgeirr84 skrev:
Nej, pannan fortsätter puffa. Kan man göra om det här till en hjälptråd eller behöver jag starta en ny tråd?
Det är bara att fortsätta här, jag tror inte att det finns något som heter OT på detta forum?

Jag får nog starta en tråd där rubriken säger vad som skrivs. Det verkar finnas bra med folk som gärna hjälper till här på forumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.