R
rogge_vvs_pl: Genomsnittlig hållbarhet för gjutjärnsrör 40-50 år sedan är de förbrukade, ingen betydelse om det är vertikala eller horisontella. Jag tycker du kan byta med gott samvete, själv hade jag aldrig i he....e lämnat kvar dessa. Mvh rogge
6 svar · 6,4k läst
pellefant
pellefant: är inte gränsen för en borrad brunn 100L/timme? eller jag kanske minns fel... ring o prata med dom som säljer filter om hur man kan lösa det, kanske ha en hydrofor och backspola i korta intervaller? själv har jag inget problem med tillrinningen, borrad brunn 11,5 meter ger 2400liter i timmen=vad pumpen klarade att ge, provpumpade 4 dygn i sträck utan att den sinade. efter någon månad så
4 svar · 16,2k läst
F
fredfred: Canuto: Självklart har du rätt att handla av bierregards till deras bruttolista(det är därför den är så dyr, för att de skall slippa sälja till dig...)
15 svar · 5,7k läst
F
fredfred: Eld: Jepp, det är just därför som lin är så överlägset! (Sväller i vatten).
21 svar · 24,1k läst
F
fredfred: Den är vedertagen, alternativet är att använda en tunn olja. Ett proffstrick är att när du komprimerat kopplingen, lossa muttern och återspänn den bara så att det tätar. Detta hindrar spänningskorrosion i mässingen... (som annars kan bildas när kraften från komprimeringen blir kvar i muttern). Mvh F
2 svar · 8,1k läst
N
Nickeh: Ok tack för dessa svar!!!! Ingen som vet någon duktig i nyköpingsområdet???????
3 svar · 5,2k läst
M
montana: Jag hittade en bild idag. Kolla att du har denna skruv kvar. Jag tror att om den är borta kan det komma lukt därifrån. [bild]
6 svar · 17,1k läst
S
Sir_Sam: Rörmokaren var här i veckan och bytte ut några backventiler i en termostatblandare vi har på övervåningen. Det blev mycket bättre, dock inte helt perfekt... Vi ska nog byta ut den blandaren mot en ny icke termostatblandare. Annars så funkar det nu.
2 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Sådana gängor är det på fördelarna och halvkopplingarna också. Gissa vem som beställde fel saker till det? ::) Om någon behöver nipplar med M28 (tror jag det var) i båda ändarna så har jag några stycken....
5 svar · 4,4k läst
A
abel48: nej har bara 2st nya toaletter och ingen av dem rinner. MVH Anders
10 svar · 7,9k läst
Immobil
Immobil: Bör kunna funka om utrymmet är frostfritt. Detta kan dock fixas med en frostvakt om så erfordras. ;)
1 svar · 3,4k läst
pinebar
pinebar: Hej! Vårt hus värms upp av en el/olje-panna från CTC. Den gör varmvatten med en genomströmningsväxlare. Lite mer info finns på http://www.ctcvarme.se/, elpannor. Jag tycker att det fungerar jättbra. :) Ulrica
18 svar · 14,4k läst
C
TN-Funkis: Förutom avlopp bör ni titta på hur dräneringen runt huset ska fixas ( vid kraftiga regnfall eller stora smältande snömassor på våren). Ligger det en asfalterad gata dikt mot er tomt finns det risk att gatan kan fungera som en stupränna och transportera en massa vatten in på er tomt som ni också ska avtala med kommunen om.
3 svar · 2,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Se till att skaffa en modell/tillbehör som larmar ORDENTLIGT vid haveri! Båda mina kompisars installationer har havererat (pumpfel/stopp) och detta vill man veta så fort som möjligt kan jag lova ;)
3 svar · 4,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Att borra efter vatten på egna tomten är alltid "lönsamt". Finns inget vatten så är tomten betydligt mindre värd(eller värdelös om den inte ligger på en fantastisk plat i ytterskärgården). På i stort sett alla tomter i Sverige, utom möjligtivs i ytterskärgården, finns vatten att finna. En hydrogeologisk undersökning för ca 5-6.000 kr ger dig besked om VAR på just din tomt de
12 svar · 3,8k läst
M
Myrin: Hej vi hade samma problem. Vi tog ner blandaren och kokade den i ättiksprit och maskindiskmedel. De beläggningar som bildats i blandaren under alla år hade kleggat igen blandaren. Nu fungerar den perfekt. /Zeb
4 svar · 9,2k läst
P
Pebbe2: Hej har tyvärr div erfarenheter från liknande händelser. Har du "tur" är det stopp i avluftningen. rensband är bara skräp. Högtryck och avloppsrensningsslang funkar jättebra. Du anar inte vad mkt skit som kan fastna på insidan av rören med tiden.
2 svar · 6,3k läst
M
Mjölnaren: Har sammlat på mig en del genom åren  ;D Den här fanns i Rinkabys katalog för ett antal år sedan: http://www.krobykvarn.se/byggahus/Dim_Vatten_Avlopp.pdf Bör väl stämma någorlunda även i år  8-)
1 svar · 3,3k läst
Immobil
Immobil: Här kan du få lite tips och idéer: http://www.avloppsguiden.se/ ;)
7 svar · 6,0k läst
S
SkaneErik: För ett antal år sedan så hade vi en avhärdare oxå, för att få duchtvålen att löddra ordentligt och för tvättmedelsdos mm. Men den skulle man fylla på salt i. Köpte stora säckar på brägår´n med saltklumpar till den.
2 svar · 5,2k läst
P
Pasta: Svårt att säga om man inte vet vad ni förväntar er för sorts handling. En konsult kan hjälpa till med allt från en enkel rambeskrivning till färdiga handlingar med detaljprojekterade ritningar. Det kan kosta allt mellan 5 000 och 60 000:- En lämplig nivå kan vara att ta hjälp med energiberäkningar samt systemlösningar och en ramhandling beskriver dessa, att detaljprojektera och rita
1 svar · 9,7k läst
C
-Christian-: Gjort det, och fortsätter att pytsa i typ en dL/min. :-/ Sammanlagt fyllt i ca20L
2 svar · 4,5k läst
GoForIt
GoForIt: Det var en svår fråga utan att ha tillgång till ritningar över hur vatten och avlopp är dragna hos er. Finns det tillgång till vatten och avlopp i närheten på samma plan som det planerade köket? Det är ju detta som är det stora problemet. Möjligtvis i kombination med hur man skall lösa ventilationen från ex. en köksfläkt. Ge oss mer kött på benen, så får du säkert hjälp!
1 svar · 3,1k läst
B
balzar73: Tack för svar! Jag skall prova med att byta till ett annat vattenlås av plast istället för metall. Kanske det minskar problemen med utfällningar därbakterietillväxt kan ske.
2 svar · 6,2k läst
Ranchn
Ranchn: Det torde ju bli billigast att ha pannnan gående på el under sommaren fast med stigar och returrör avstängda. Kan ju knappast kosta så mycket att pannan gående på tomgång. [citat]
7 svar · 6,2k läst
A
annann: Hemmakatten: Hur mycket får ni betala ?
6 svar · 5,4k läst
P
perese: Toppen Mario! :) Precis vad jag sökt men inte hittat. Tack, Peter
5 svar · 61,8k läst
P
perf: Det finns särskilda klämringskopplingar som innehåller en oring som hjälper till att täta mot den ojämna ytan på stålrör. Sök efter "Stålrörskoppling" på http://www.rinkabyror.se/ så ser du hur dom ser ut.
3 svar · 13,8k läst
Bozz50
Bozz50: Finns även Proline: http://prolineab.se/foretaget_start.jsp
2 svar · 5,0k läst
A
arrak1: Jag vänder mig till Er som har en hyfsat ny CTC 1200 värmepanna utan varmvattenberedare. -Vad är Er uppfattning vad det gäller varmvattnet? -Hurdan uppfattar du elförbrukningen för att värma upp vattnet? -Tar det lång tid att få fram varmvatten till blandarna? -Andra synpunkter...?
0 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.