4 961 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Tips hur man kapar RiR utan att skada inneröret?
Jag har 18 mm RiR med 28/23 mm skyddsrör. Tänkte att jag kunde använda ett VP25 rör för att skydda inneröret när jag kapar skyddsröret, men det fick inte plats! Det hade funkat med ett "VP22", men det har jag inte hittat.
Har ni något tips på hur man kan kapa skyddsrörert utan att skada inneröret?
Stick in en brytbladkniv. Eggen för du runt skyddsröret, typ 90 grader vinklat från själva innerröret. Själva brytbladknivens brottyta ligger an innerröret.
Annars kan du köpa en skalpell och skära med baksidan av skalpellen mot innerröret, och eggen mot ytterröret.
Var det tillräckligt krångligt förklarat?
EDIT: Annars har Wirsbo en specialkniv för ändamålet.
Annars kan du köpa en skalpell och skära med baksidan av skalpellen mot innerröret, och eggen mot ytterröret.
Var det tillräckligt krångligt förklarat?
EDIT: Annars har Wirsbo en specialkniv för ändamålet.
Ett väldigt enkelt sätt är att ta en sax och klippa upp skyddsröret ända in till väggen. Därefter tar man tag i en uppklippt flik och river/vrider av skyddsröret som lätt går sönder i "inbuktningen" runt hela röret.
Jag löste det till sist på ett kanske krångligt, men "tryggt" sätt. Det funkade för mig iallafall.
Jag tog en 25 cm VP20 som jag slitsade på längden med en vass kniv. Sen värmde jag rörbiten i kokhett vatten så att röret vidgade sig några millimeter (2-3 mm), tillräckligt mycket för att det ska gå att trä på 18 mm röret. För att kapa röret använde jag biltemas slangkapare (19-1920, 39,90 kr).
Jag tog en 25 cm VP20 som jag slitsade på längden med en vass kniv. Sen värmde jag rörbiten i kokhett vatten så att röret vidgade sig några millimeter (2-3 mm), tillräckligt mycket för att det ska gå att trä på 18 mm röret. För att kapa röret använde jag biltemas slangkapare (19-1920, 39,90 kr).
Klicka här för att svara