Jag skall dränera runt kåken och i samband med det även dra rör under mark för att ta hand om takvatten (tot takyta ca 140kvm) . Jag kommer troligen även att installera en markränna på garageuppfarten som lutar ner mot huset (yta ca 50kvm) .

Allt dagvatten (dränering, takvatten & garageuppfart) kommer att ledas till en dagvattenbrunn med sandfälla och därifrån via ett vattenlås till en inspektionsbrunn för sammankoppling med spillvattenledningen (Stockholm Vatten har gett sin välsignelse till det. Trodde jag aldrig att dom skulle göra...)

Frågan är vilken dimension som krävs på framförallt det utgående röret ifrån dagvattenbrunnen. Dagvattenrören ifrån stuprören kommer att vara 110mm (två 90mm stuprör ansluter till varje rör) och dräneringsröret kommer även det att vara 110mm.

Räcker det med 110mm ut ifrån dagvattenbrunnen eller bör man gå upp till 160mm? jag vet inte vilken dimension betongröret som ligger ut till gatan har men gissar att det ligger närmare 160 än 110. Bäst att fläska på eller?

• drnering_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i ditt fall hade jag kört med 160 rör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.