Har snart kommit så långt i badrummet så det är dags att montera de kromade utanpåliggande kopparrören.

Rören kommer gå parallellt med golvet längs med nästan hela badrummet. Vilket rör skall vara överst. Kallvatten eller varmvatten?

Kan välja vilket som just nu.

// Snozzi

Matas det från vänster skulle jag lägga kv nederst, och tvärtom om det kommer från höger.
Slipper en korsning om du gör så, förutsatt att alla tappställen ligger på rad, dvs matningen kommer inte ut mellan två tappställen.

Normalt lägger man varmvatten högst upp för att kallvattnet inte skall värmas av varmvattnet (värme stiger...)

Hur mkt detta påverkar vet jag ej, men standard är så.

"Normalt" skiter man i vilket som ligger överst eller underst, det man är ute efter är så få korsningar som möjligt.
rogge

• Gilla
Gr0nb0rg
  • Laddar…
Men eftersom han frågade med utgångspunkt att han kunde vilket som så svarade jag efter det. När vi projjar (är vvs-konsult) lägger vi dessutom alltid varmvattnet över om det går!

Varför så surt svar????

Antagligen för att gör det enkelt för sig och slippa tänka :).
Man kan alltid få varmvattnet överst utan att det för den skull blir fler korsningar och böjar om man planerar rätt från början.
Varmvattnet överst så värmer det inte kallvattnet lika snabbt och ev kondens på kallvattenröret droppar inte på underliggande varmvattenrör.
Lägger man konsekvent alltid varmvattnet överst blir risken dessutom mindre att man kopplar fel.

/Patrik

Själv tänkte jag mig för och kom då fram till att minst korsningar blev det med varmvattnet underst då jag slapp korsningen till vänster om vägggenomföringen där rören gick till en duschblandare ca 1 meter bort.

Då de flesta anser att kallvattnet skall vara underst och det passar mig bäst, blir en mindre övergång så får det bli så.

Tack för alla svaren.
Vad skulle man göra utan Byggahus.se? :o

// Snozzi

Varför så surt svar????
Tyvärr går inte ironi eller humor alltid fram och missupfattningar är vanliga i denna värld. Det var absolut inte meningen att svaret skulle uppfattas som surt.
Men som sagt kv eller vv underst eller överst har ingen betydelse enligt min mening. Kondensen eller uppvärmningen är obetydlig och är inget man behöver ta hänsyn till i ett badrum, det handlar om någon deciliter vatten som står i rören.
Tappar du till ett badkar så handlar det om så mycket vatten som ska igenom rören att det aldrig hinner värma kallvatten eller torka kondens heller för den delen.
rogge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.