Vart kan man hitta typ anslutningsslang på metervara, jag måste leda om vattnet i huset, eftersom jag ska riva toaletten och all vattenförsörjning i huset går från tvättstugan via toaletten till resten av huset =(.
Skulle behöva leda om det från tvättstugan till direkt under diskbänken, har letet på nätet efter slang men inte hittat. Nån som har tips

Gör det ordenligt och använd prisolrör eller PEX-slang.

förbikopplingen skall endast ske under reptiden, inte för alltid, men det är klart att prisolrör är aningen stadigare.

Även under reptiden har du 4-6 kg tryck i rören om du har kommunalt vatten. Det vill man inte ha i en trädgårdslang eller motsv.....

Hade aldrig tänkt ha trädgårdsslang :-X utan det finns ju slangar som man har till tillexempel duschkabiner och liknande som är flätade och godkända,men jag kanske river upp väggen helt från toalett sidan och lägger prisolrör i väggen.
Det måste väl vara godkänt eller? Kopplingarna blir under diskbänk och i tvättstugan.

Tänkte om man borrar hål mitt i regeln och drar prisolrören lite åtskilda i varsitt hål typ 30 mm mellan varandra, eller nån som har nåt annat förslag?

/Stefan

Men du, hur långa slangar ska du ha?

Flexslangen du pratar om finns väl i upp till 3m längd iaf och sådan går förstås bra att använda.

Dina prisolrörs-tankar låter rimliga!

Slangarna måste vara ca 5m per slang, så jag tror jag drar prisolrör i väggen.

Jag har kört pexslang som provisorium där jag velat ha möjligheten att flytta runt rören. Pex finns ju i div dimensioner och längder. Bara att göra den länden man vill ha.

>Finns pex i 12mm, och ungefär vad e meterpriset ?

På vilken höjd från golvplanet skall man dra prisolrören i väggen, om man nu ska dra dem dolt, vad är ett bra riktmått?

Finns det någon standard eller, snälla nån som vet ?

Sen finns det ju PEM-slang också. Lätthanterligt och billigt.

Pex-slang kan man köpa på metervara. Pem-slang funkar bra på kallvatten men ej till varmvatten.

Rinkaby Rör är billiga, till och med så en rörmokare jag pratade med påstod att de låg under deras grossister i pris... så det är väl inga fel ;)
www.rinkabyror.se

Det finns ingen standard över vilket mått du skall ha från golvet, när du drar dolda rör i vägg, men du bör se till att de inte hamnar bakom t ex en golvlist. Med risk för att man drar en spik i rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.