Kolla vad som står i stadgarna.
Och kolla vad som står i lagen för bostadsrättsföreningar.
tyvärr måste du kanske kolla rättspraxis med.

Bra respons!

Det låter ju onekligen som att det inte är en speciellt bra idé med "lapptäcket". Tyvärr är det nog inte mycket vi kan göra åt det. Just nu känner jag bara att jag vill få det gjort och bryr mig inte om om det håller i 15 år istället för 30. Det blir ett senare problem för senare lägentsinnehavare!

Källarstråk ska bytas i år. Det finansieras helt av föreningen, så det ska inte vara några problem.

Ett dilemma i vår situation:
Ska vi betala för bytet av stammar som passerar genom vår lägenhet, men som vi inte använder?

mvh
Joel

Stammarna är föreningens ansvar, och det styrs lag (på min tid som ordförande kallades den "bostadrättslagen", och var ett tillägg till lagen om ekonomiska föreningar. Det har skett en större uppdatering av lagen sedan dess, men knappast i detta ärende). Detta är inget som en enskild förening kan ändra genom stämmobeslut eller styrelsebeslut. Och skulle man ändra stadgarna på denna punkt, så riskerar man att föreningen mister sin status som bostadsrättsförening, kan bli en s.k "oren" brf, med mycket stora skattemässiga konsekvenser för medlemmarna (och även besvärligt att belåna lägenheterna).

Om ni kör lapptäckesmetoden, så är det (mycket) stor risk att ni först betalat för er egen renovering, och sedan genom avgifterna får betala för de grannar som inte genomför en stamrenovering, ingen kan tvinga dem att betala.

Föreningen kan ju inte neka någon att betala för sin egen stammrenovering, men den dag föreningen ialla fall blir tvungen att renovera de sista delarna, så måste den kostnaden fördelas ut på avgifterna efter samma fördelening som månadsavgifterna, det går i det läget inte att kreditera någon för att de redan själva betalat ur egen ficka. Jag vet att vissa föreninagr gör så, men det är att ta en oerhörd risk för styrelsen, efterssom då förfaller föreningens rätt att ta ut avgifter överhuvudtaget, och föreningens hela ekonomi blir då ett personligt ansvar för styrelseledamöterna.

T
Nu förstår jag, anledningen är alltså någon grannes nyss renoverade badrum.
Jag kan förstå principen om det är en liten brf med 2-4 lägenheter, annars blir avlopps-situationen helt hopplös. Som så många påpekar finns det hundratals "fällor" med "lapptäckes-versionen". Normal praxis är att en brf-förening ansvarar för alla vertikala och horisontella stammar (vatten-avlopp-värme-ventilation-el-gas) där ansvarsgränsen brukar gå vid ytskiktet i badrummet och invid vägg/golv i kök. Värme-radiatorerna ansvarar föreningen för helt, för el är gränsen satt vid gruppcentralen, om annat villkor finns måste detta stå angivet i föreningens stadgar.

Om nu föreningen vill ge sig på stammen i källaren bör man ta resten på samma gång (ur kostnadssynpunkt och komfort), tro mig, ni vill nog inte genomlida flera olika avloppsrenoveringar, vilket är det största irritationsmomentet för boende.

Hej igen.
Betänk också att man har ett ansvar för dolda fel i 10 år. Så gör man jobbet själv, eller anlitar en svart-krökare, så kan det bli svettigt den dagen det går åt skogen.
Jag tror de flesta seriösa VVS-företag är tveksamma till att göra jobb på detta viset. Det företag där jag är anställd tar bara "hela" stambyten, alltså minst en hel avloppsstam åt gången. Och då bara på löpande räkning.
Fast pris lämnas endast på totalrenoveringar.

lordi skrev:
Hej igen.
Betänk också att man har ett ansvar för dolda fel i 10 år. Så gör man jobbet själv, eller anlitar en svart-krökare, så kan det bli svettigt den dagen det går åt skogen.
Jag tror de flesta seriösa VVS-företag är tveksamma till att göra jobb på detta viset. Det företag där jag är anställd tar bara "hela" stambyten, alltså minst en hel avloppsstam åt gången. Och då bara på löpande räkning.
Fast pris lämnas endast på totalrenoveringar.
Klok firma....
Det har blivit enheldel bra sagt här... Och jag skulle personligen flytta från en förening som endast har tanken på att bedriva ett stambyte på detta sätt.. Det är på alla punkter ett oseriöst sätt att hantera sina bostadsrättsinnehavare på.. Men det är min personliga åsikt.
Sen började iofs tråden med "om det är möjligt" och det är det. Vi har målat upp allt som kan hända men det kan ju även gå alldeles utmärkt att göra denna typ av ingrepp. Knappast är det att rekommendera som ett antal har visat på. Och jag skulle personligen be min granne "fara åt H...ete" om denne kom med ett stambytes förslag men det är en annan historia... Sen att vissa lgh innehavare har renoverat sina badrum själv är en historia för sig. Det gör det hela problematiskt men å andra sidan sånt är relativt enkelt att lösa förutsatt att människan har gjort det hyffsat duktigt... Det finns ju oftast 4 sidor på ett schakt och ligger det inte i yttervägg vilket är extremt ovanligt så kan man lösa det från ett annat håll med stambytet som är betydligt billigare att fixa ytskikten på.... men men....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.