Vatten & Avlopp
CarMan: jag ska koppla in min ack snart, det är en Nibe VPA 300/200. jag har lagt märke till att plasten runt anslutningarna för dubbelmanteln är plastade & denna plast går även in en bit över gängorna. ska man skära bort den eller är det nån smart gäng tätnong som jag inte frstått mig på?
pellefant: jag köpte mitt beggat för 10.000, ett nytt gick då på ca 23.000 om jag minns rätt.det är ett göinge kombi-järn o mangan. jag fick byta en shuntmotor o en trevägsventil + filtermassan i det. det kostade ca 1000+300+2500(tror ja de va)= ca 14.000 totalt. sen så byggde jag om det lite grann eftersom jag inte har golvbrunn där det står så istället backspolar det ner i ett plastfat med
Betina: [citat] Låter som du tänker på fel rör nu. Jag har vita hängrännor, vita stuprännor och vita brunnsutkastare. Men under dessa sitter nu ett svart plaströr, är du med? Jag tror inte heller jag behöver byta hängrännor. Alsti 18, jag ska kolla det där med tratten, tack.
TN-Funkis: Kolla om det är skillnad på hållfastigheten när dom utsätts för högt marktryck, har för mig att godstjocklecken är tjockare till orange:s fördel, och det blir ganska stort tryck mot röret nere i backen.
montana: Nu blev det mycket klarare. Det blir en sån lucka här med A la Magnus ;) Jag hade funderat på att köpa en vit lucka men det kändes inte rolig alls. Släng in en bild i fall du har den. Det vore kul att se! Tack igen
Pasta: Antar att du menar tappvatten instalation och då står allt om dimensionering i wirsbos handbok: http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Tappvatten/6_12.pdf /Patrik
Mario: Om det inte stör dig att ha blandarfästet kvar där det sitter är det bara att skaffa 2 st övergångar och sedan dra slang därifrån till karets anslutningar. /Mario
TN-Funkis: Kolla i fastighetsdokumenten om det finns ett s.k servitutavtal, som brukar beröra delade grejor som t.ex vägar, elstolpar,gemensamt vatten etc , där finns det då oftast ett avtal som reglerar vem som gör vad etc. Vad händer t.ex den dan pumpen går sönder, ska då 1 hushåll stå för reparationen själv eller ska den delas solidariskt mellan förbrukarna. Det gäller att se upp med
ejwbegysv: kolla även tvättmaskinen då min ventil läkte och jag fick samma fenomen som dig..
gnagar_putte: "Radiatorventiler", är det termostaterna eller? Ska det verkligen inte gå att använda sig av dessa för värmejustering per rum?
ejwbegysv: [citat] Jag har faktiskt 1 vakumventil i källaren på en av de 2 luftningarna (verkar vara 2 olika stammar som går ihop i källaren... Har fungerat bra men nu fick jag fundera lite... De jag pratade med sa att det var OK att sätta den i källaren då det fanns brunnar som låg lägre och dessa svämmas ju inte över osv.. hmm..
Mataharia: [citat] Nej, jag har inte pratat med honom ännu. Min sambo har varit bortrest och jag tänkte han skulle få se eländet först - sen hoppas jag han törs klaga..för jag är ju så mesig..
Urrk: Tänker renovera badrum och kök på ett hus byggt 1966. Vi har tänkt att flytta på bad och diskbänk en liten bit. Det är idag avloppsrör i gjutjärn och färskvattenledningar i koppar. Rören går bitvis igenom betong. Vad bör jag byta? Räcker det med att bila upp avloppsrören, eller bör jag även låta byta kopparrören?
TN-Funkis: Man kan alltid lita på morsan, och se på f-n, nu har dom fixat filter med aktivt kol (även om det nu kallas för "specialkol")-undrar om det finns i 22mm dimension för mäskbehållaren (hoppsan....)
Os: Ja, om vi vill ha kvar den disponeringen vi tänkt oss. Annars får vi rita (och montera) om hela tvättstugan, vilket är lite väl jobbigt. När vi planerade räknade vi inte med så mycket utrymme mellan vägg och värmepanna och mellan värmepanna och ack.tank som visst behövdes. Och så fick den inte plats.
Dorell: Om det beror på att packningen blivit sliten så kan det väl kanske bero på att det är det läget som används mest, lite långsökt kanske men ett långsökt svar är i alla fall ett svar...
Dorell: Jo det finns lite "modernare" varianter med sk satsvis behandling av vattnet i en eller flera större behållare som kan placeras ovan mark i t ex friggebod eller stor "tvättstuga". exempelvis hos: www.biovac.com tele 08 608 2160, bäst är givetvis att ha någon uppsamlings/utjämningstank dit spillvattnet kan ledas med självfall. Annars blir det ett krångligare system med fler pumpar.
JEriksson: Detta är alltså avlopp för åretruntboende och en hyggligt stor villa. Miljönämnden verkar vara inne på markbädd eller infiltration, men jag vet inte hur insatta de var i markförhållandena i övrigt när det uttalandet gjordes. Iaf jag misstänker att man får bygga upp något genom att forsla dit sand etc, för att sedan lösa det genom ett av de ovanstående alternativen. Kostnaderna
Birgitte: :D Mange tak for oplysningerne, som var brugbare for os. Jeg kendte ikke rigtigt til det der "markisolering", men har så læst om det på Internettet. Jeg tror ikke det bruges meget i Danmark, muligvis fordi vi ikke har nogen klipper og fjelde. VH Birgitte :D
PA: Låter som om de har lagt in en frostskyddskabel för att vattnet inte skall frysa. Det är ju i princip ett kapslat el element med låg effekt så det är tillåtet. Läggs även av vissa i tex stuprör för att dessa inte skall frysa igen.