Vatten & Avlopp
montana: [citat] ;D Den var rolig!! Kan inte sluta att skratta! ;D ;D Jag vet inte exakt hur det var. De som byggde detta rum till bastun och duschen måste ha glömt att lägga ner ett 110 avlopprör. Eller så planerar de inte alls för toan där. Och för att kunna skicka ner bajset i ett 50 rör så måste man mala det. :) Men saniflon används också som för att pumpa upp precis som e_richard säger
el_richard: Är det någon som kan svara på vad som gäller för avlägsnandet av detta? Bara plast och människo avfall... inga direkta krav. Vem som kan/får göra det och vad det kostar? Vem som hellst. Är det rimligt att begära att säljaren av tomten, dvs den som tidigare byggt och nyttjat systemet, skall tillse att det tas om hand? Varför då? Gör som emicke skrev.
el_richard: Det går rätt fort att bila upp brunnen, 0,5 - 1 timme med en riktig bilmaskin, hyr en riktig på te.x Cramo eller likn.
Sveng: Dagvattenavgiften kan redan vara inkluderad i va-taxan. Åtminstone är det så i vår kommun. Just här finns inget separat dagvattenavlopp varför dagvattnet i stället får gå i det ordinare avloppet.
stugpulare: Hej! Skall försöka installera sjövatten till torpet som komplement. Tänkte mig en sugande för att slippa dra kablage.Pumpen placeras därför vid en vattentank ca 3 m. över sjön samt ca 300m ifrån sjön. Kapacitetsbehovet är måttligt. Är detta orimligt långt ifrån sjön? Vilka krav måste jag ställa på pumparna? Räcker det med enkla JULA, Biltema-typer eller måste det vara
Mattias L.: Pumpbehovet beror på hur långt ner i gatan kommunens dagvattenrör ligger. Här har vi källare så här behövs ingen pump från garagenerfarten t.ex.
ThomasB: Fodret är väl några tiondelar tjockt. Ger inte tillbaka pengarna för slipskivorna som går åt.
johan_fall: en rörmokare fixar lätt sådana saker... om du från början har en sådan grundfospump så är ett byte faktiskt inte så svårt... eftersom det finns flänsar behöver man inte skruva nåt i slangarna/rörkopplingarna utan bara lossa flänsarna och fästa dem på den nya pumpen ... sen kan det väl vara bra att ha någon person med kunskap gällande elen förståss.... men som sagt en
Tompa01: Hade samma problem. Brunnen var först grävd ca tre meter, och därifrån borrad. Kröp ner i den grävda brunnen och hittade en spricka i foderröret till den borrade brunnen. Det var ett gammalt foderrör i keramik. Tog hit en borrare som borrade bort det gamla foderröret och satte dit ett nytt. Sedan dess har jag inte haft problem. Pris ca 3000kr. Förmodligen ett kompis pris då jag känner
P-J: Nån som har några åsikter om det här med pexrör. Är det det man ska använda nuförtiden eller är det bra att hålla sig till koppar?
P-J: Ta bort allt det gamla och gör det ordentligt, du kommer ångra dig annars.
Boogieman: [citat] Om jag tolkar reglerna rätt så måste man ha en vattentät "låda" där skarvarna är, med en dränering till våtrum där man vistas. Dvs om man bygger in skarvar/avstängningskranar bakom inspektionslucka så skall de sitta i en liten våtrumstätad låda med ett rör i botten (t.ex.) som vid läckage läcker ut vattnet i badrummet (t.ex.) så att man kan se läckaget. Dränage skall
S3: En tillfällig lösning är att montera en sil på ledningen till toan, den är betydligt lättare att rengöra och efterssom filterarean är större så behöver du inte göra rent den lika ofta.
Poca: Igensatt - innebär detta att ingången till kistan är täpt med slam eller att själva stenkista har blivit dålig med att filtrera bort vätskan ? Räcker i så fall att gräva upp övre lager av den eller är det bara att satsa på nytt infiltration / 3-dje kammare + hela resten ? mvh markus
jkirkebo: Ok, høres bra ut. Vurderer å installere en flödesmätare også, for å se hvor stort tapet er. Temp.senking i grader + antall liter/min bør vel holde for å regnet ut tapet i watt. Med VP kan jeg heldigvis dele tapet på 3 :) Blir spennende å se hvor mye vann som trengs for å holde tapet under 3-4 grader når det er som kaldest...
lordi: Hej gå in på denna sida. Detta är före detta Zanda. De bytte namn för några år sedan. Där fanns bara en dålig bild på vad du söker under "taktillbehör" men slå dem en pling så löser dem nog det. Annars så får du be din lokala plåtis knacka ut en likvärdig, som tidigare sagts här http://www.lafarge-roofing.se
lordi: Tyvärr, är det jättesvårt att säga ett pris utan att ha sett hur det ser ut. Ska rören vinklas åt sidan under golv mm? Vad det är för typ av rör?. Sen måste ju värmesystemet tappas ner och fyllas upp och luftas mm.. Numera ska man ju inte skarva vattenrör dolt, så man kanske behöver dra om kall och varmvatten hela vägen, om man har otur. Där jag jobbar tar vi bara såna jobb på
El_-micke: för syresöttning av vattnet kan du montera en micronizer http://www.svenskaagro.com/produkter.html enkel o billig lösning som funkar bra
El_-micke: troligtvis är det anoden som skall bytas.............. http://www.rinkabyror.se/ sök på magnesiumanod
eis: [citat] Röret sitter ca 25 cm ifrån det största röret som är anslutning mot mina stuprör. Om jag kollar ner i det med ficklampa så ser jag bara att det viker av, har dock svårt att bedöma mot vilket rör
lob: Hej Om du gör dig besväret att göra vattensystemet lätt tömningsbart så finns det ingen anledning att ha någon grundvärme på. Jag har en stuga i Lapplandsfjällen där jag tar vatten från en sjö ca 25 meter från stugan. Där ligger en dränkpump med en vanlig plastslang med värmeslinga i upp till stugan. På hösten tömmer jag hela systemet och slår av all värme.. Vissa vintrar
inkognito: Kan man dra vattenrör (15mm prisol) i mitt fall direkt på en betongplatta som har en flytande golvkonstruktion. Jag hade tänkt att dra vattenrören på betongplattan, med frigolit ovanpå, som fasas ur för rören, och sedan ha spånskiva ovanpå det. jag hade tänkt dra ledningarna intill en vägg under köksskåparna när jag bygger om. Tänkte att det borde vara mindre risk för att man
kurik: Nä menade golvbrunnen fick upp den med hjälp av lite varmvatten.
jkirkebo: Har tenkt å installere vvc i forbindelse med overgang til varmepumpe. Med vvc kan jeg eliminere varmtvannsberederen i utleieleiligheten, den bruker 1800kwh i året. Om varmepumpen (IVT HT+ C9 m/200m borehull) klarer en COP på 3 ved vv-produksjon lager den samme mengde på 600kwh, dvs. 1200kwh spart minus strøm til pumpe og varmetap i ledninger. Men så var det å velge pumpe da. Det trygge