morsan
morsan: Jag har hittat http://www.jafovvs.se/ produkter, WC-stosar, WC-stos flexibel och http://www.purus.se/filearchive/4/480/multikwik.pdf flexiböj (sid 3) så det finns korrugerade avloppsrör ;) Men varför han använd det i ditt fall förstår jag inte :-/
4 svar · 2,3k läst
·
D
Dontino: Jag tänkte 10 mm till handfatet men jag kanske ska tänka om.... ::) Ytterliggare en fråga: är det bättre (men mindre snyggt) att dra rören ifrån golvet-> upp till taket-> för att sedan följa taket och avsluta med att komma ifrån ovansidan till en duschpanelen eller att dra rören längs "golvnivå" igenom duschdörrarna för att sedan komma underifrån upp till duschpanelen?????
4 svar · 20,3k läst
P
Probygg: Om det ligger väldigt grunt kan du ju lägga i en värmekabel med termostat! Borde vara det enklaste!
2 svar · 5,8k läst
Karkulla
Karkulla: Hej! Tänkte dela med mig av glädjen över att slippa kalkfläckarna, tack vare Aqua 2000. I våras borrade vi en ny brunn och efter sura 30 meter foderrör och ytterligare 50 meter i berg kom det massor med vatten ca 100 minutliter. När vi så småningom fick till lite omsättning på vattnet visade det sig att det smakade jättebra, men kalken började visa sig på diskbänken och
0 svar · 7,3k läst
P
Peter_K: Det gamla handfatet var från Gustavsberg, 60-talet gissar jag på. Blandaren var en av Clas i sjöns billigare, Fokus eller nåt sånt. Verkar helt ok annars. Artnr 30-9517 Löste det hur som helst genom att bara använda 1 pinnbult och satte den i mitten där pinnen till bottenventilen går så den funktionen fick jag skippa men det är bara en lite toa i källaren så det behövs inte.
4 svar · 5,1k läst
·
T
Tompa01: [citat] Jo det kan stämma. Jag hade själv mineralskivor som fuktskydd i mitt gamla badrum. Dessa gav utslag på fuktmätare. Riktigt vad de innehöll vet jag inte, men av ålder och struktur misstänker jag att de förmodligen innehöll asbest. Tompa
3 svar · 5,3k läst
R
rogge_vvs_pl: Nja! Beror på hur om det finns frysrisk, oftast är avloppsrören oisolerade i krypgrundar. Behöver du isolera så använd vanlig isolering och sedan byggplast som skyddsskikt. rogge
1 svar · 4,1k läst
R
rogge_vvs_pl: Eller så har du lite lägre tryck på varmvattnet eftersom det får gå en längre väg med mer motstånd. rogge
2 svar · 4,5k läst
D
Dark_Helmet: Vår röris använde sig delvis av det. Det är enkelt beskrivet ett skyddsrör som ligger utanpå det vattenledande röret, bägge är i plast. Eftersom jag själv inte gjorde något av jobbet vet jag inget särskilt om det men du kanske hittar mer här: http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/Tappvatten/page1000283579375.jsp
1 svar · 2,1k läst
S
SarasHus: Rätta mig om jag har fel, men visst skriver man ett brunnsprotokoll i samband med att man borrar brunnen? Har nyligen köpt och fått tillträde till ett hus med enskilt vatten (borrad brunn). Bad om att få brunnsprotokollet vilket kom en dryg vecka efter tillträdet. Brunnen borrades enligt tidigare uppgift från säljaren 2004, men brunnsprotokollet är daterat 2005-XX-XX. Ett antal uppgifter
3 svar · 3,7k läst
O
__OJ__: Som man inte har nog att göra med huset(lite renovering m.m) Här om dagen så kände vi att det va lite kallt på morgonen och gick ner i källaren för att höja värmen lite på pannan. Öppnade dörren och ställde mig frågan.. humm ska det vara 1 cm vatten på golvet i pannrummet :-/??? Nee. Tittar upp i taket fina rosor och vatten droppar det oxå!! Nåja fram med cirkelsågen två luckor
0 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43450/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,1k läst
T
tiggre: hade samma problem själv... och det till toan i andra änden av huset sett från pannrummet... vårt stora problem är att vi också håller på att bygga en till toalett som jackas på med 6 meter till... löste det genom att sätta en fläktkonvektor med cirkpump på varmvattenslingan rakt under nuvarande badrummet ger mig värme till källaren sommartid och sen vår / tidig höst innan
2 svar · 2,6k läst
I
inkognito: ja dem kommer från ovanvåningen, så då kanske det e lugnt utan tätning.
2 svar · 6,2k läst
A
anaitis: Kompisen som renoverade sin källare och i samband med detta dränerade om hittade följande: Toan i källaren var dragen rakt ut genom källarväggen, slutade blint ca 1,5 m utanför. Inte ens ett försök till stenkista! Källaren hade hittills varit så sunkig att ingen använt toan.
2 svar · 3,7k läst
D
Duvbo-bo: Tjenis, Ok, tror jag missuppfattade lite vad du menade med det första inlägget. Håller med föregående talare angående att proppa vid golvet! Fast jag håller fast vid att man inte ska snåla med att byta rör om man gör om ett rum öven om det kan innebära mycket jobb. Då jag köpte mitt renoveringsobjekt för två år sedan fick besiktingsmannen mig att lova att aldrig göra om ett rum
5 svar · 4,8k läst
S
SarasHus: Jag har också varmvattenberedare och hydrofor i icke-uppvärmd källare.
4 svar · 7,6k läst
A
AndreasK: Diskmedlet anväder enzymer för att göra disken ren. Med varmvatten så dör dessa enzymer....
9 svar · 7,4k läst
M
muster: Väggbricka var svaret på frågan. Tack så mycket.
2 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
D
Daniel78: Dom har skrivit en del ang detta i tidningarna här nere (Blekinge) senaste året. hittade även denna sida: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14776 Mvh Daniel
7 svar · 7,8k läst
P
Patrik71: Hej! Funderar på hur mycke det sliter på vattenrör och avloppsrören när man kallställer en stuga/hus. Obs att det e dom gamla avlopps/vatten rören. /Patrik
0 svar · 2,0k läst
T
Tompa01: [citat] Får man vist. Det som komunen suger åker ut på åkern, ibland med mellanlagring ibland direkt, beroende på årstid. Med egen mark så skall det bara nedbrukas. Men det kanske kan skilja mellan komuner. Tompa
5 svar · 8,8k läst
K
kilroy: Okej, jag kanske var lite otydlig. Rören kommer att ligga i bjälklaget, i isoleringen, i det första rummet sedan ut till ett rum med gjuten platta. I detta rum ligger det en blå platon platta i frigolit eller liknande ovan på betongen. Här hamnar rören i isoleringen ovanpå denna platon. Tror ni isolerade rör behövs? Eller kan man köra med RiR.
2 svar · 2,2k läst
S
Sveng: Löpkanaler, menar du mellan skivorna på termostaten?
2 svar · 2,2k läst
B
Brando: Den önskade tomten ligger då ca: 1km från närmsta granne. Vad brunn och avlopp kostar är ju rätt så enkelt att få ett pris på, men vad kan då kommunen rimligen ta för att dra fram detta till just denna tomtgräns?? Kanske var lite otydlig innan..
2 svar · 3,1k läst
J
JakobI: Hmm förstår inte riktigt hur du menar men ska du ha en "vanlig" dränbrunn så åk till en grossist med markprodukter så kan du alla gånger köpa en stump 400-brunn och sen är det bara att sätta lock på. Bara att kapa till brunnen i valfri höjd då.
3 svar · 2,5k läst
L
Lindhardsen: Temperaturen i pannan är inställd på 55 grader, och i badrummet är det inga problem med hur snabbt eller hur värmt vattnet är. Men jag skall ändå testa dit förslag. /J
18 svar · 6,7k läst
G
GustavW: Blåsa hålet - det låter som hydraulsprängning! Kostar 5-10 tusingar men kan ju fungera... det är definitivt billigare än att borra en ny brunn (förutsatt just att det funkar)
6 svar · 9,5k läst
MathiasS
MathiasS: Den största fördelen med QnE är ju att det går fort. Jag har kört FPL-PX, dvs klämkopplingar överallt. Det funkar toppenbra. Ej heller är du då låst vid Wirsbos sortiment (utom för halvkopplingarna till fördelare etc).
1 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.