Håller som bäst på att bila upp golvet i mitt 50-tals badrum. Badrummet ligger i markplan men vi har källare. "Golvet" i badrummet består av (uppfrån och ner)

- Klinker, färstmassa och tjärpapp
- Cement (ca 5 cm)
- sand och grus (ca 10 cm)
- betong (ca 15 cm)
- sedan är man nere i källaren

Tänkte byta all avloppsrör nu när jag andå håller på, trodde i min enfald att det bara skulle vara att bila bort cementen och sedan skulle rören ligga i sand/grus lagret - men icke. Dom är nedgjutna i betongen (lite av rören stycker dock upp i sanden/gruset). Är inte så jättepigg på att börja bila i själva betongen - dels för att den är jävligt hård och dels för att det inte känns bra att hugga hål i bärande konstruktioner ...

Någon som har stött på liknande problem eller har några smarta ideér ...

mvh
RJo

Kan du lägga de nya rören bredvid de gamla direkt i sand/gruset. Då behöver du kanske bara bila upp precis vid anslutningarna.

// Snozzi

Betong är alltid hård, det är därför man behöver bila.. :) Och om du bara bilar upp rören så behöver du inte vara orolig för bjälklagets hållfasthet.

Jag hade plockat bort hela den översta kakan med betong och sanden. Sen bila upp rören, byt dem och lägg på ett lager snabbetong. Du kan använda vanlig betong, men då lär du vänta några månader innan du fortsätter. Efter det, flytspackel, tätskikt och plattor.

Tack för svaren ...

Har pratat med min rörmockare - vi beslutade att jag ska bila upp rören så att åtminstånde halva röret kommer fram - sedan spräckerhan dom och vi kan förhoppningsvis plocka bort dom och få fina "rännor" att lägga dom nya rören i.

Tänkte sedan gjuta upp med snabbetong det jag bilat bort runt rören, fylla på med den sand och grus jag tagit bort och sedan gjuta en 5 cm tjock snabbetongskorpa, sedan blir det golvvärme, flytspackel och klinker.

Låter det som en bra idé ?

/RJo

Nja, finns det något särskilt skäl till att ha kvar lagret med sand/grus? Jag hade nog skippat det och gjutit med vidhäftning mot den gamla betongen. Eller är det för höjdens skull?

Ok - så gruset/sanden har ingen egentlig funktion ... var osäker själv varför man la ett lager sand/grus imellan så jag tänkte att det var bästa att återställa det. Men det är alltså ok att gjuta igen allt ihop ?

Kan tänka mig att det är lite bökigare nästa gång någon skall byta stammar - men då är det inte jag som gör det ...

/RJo

Nix, sanden fyller ingen funktion i ditt fall. Det är bara att gjuta igen. Det finns i princip två skäl till att lägga sand. För att åstadkomma en flytande konstruktion, eller för att det är ett billigt sätt att bygga höjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.