Hej,

Jag har är på gång att dra vatten till tvättstuga och pannrum..
Planen är att det i rummet mellan vattenpumpen och tvättstugan skall skall gjutas nytt golv med isolering och golvvärme. Jag har då tänkt att lägga vattenrör under betongen.. Kallvatten bör man kanske lägga under isoleringen också..
Men min fundering är egentligen om man ska dra prisolrör eller Pex RiR. Pex verkar ju smidigare att jobba med men går det enkelt att skarva ihop med de gamla kopparrören?

 
japp det går allt enkelt
 
Det är väldit lätt att skarva pex med kopparrör (oavsett om det är prisol eller hårda rör). Du använder en klämringskoppling - en d-nippel samt två halvkopplingar.

Titta på följande artiklar från www.byggbo.se:

FPL-PEX K-SET M28X20X2,0 644-620 :nr 1870062
Art.nr: 01716
Pris: 49.00kr

FPL RAK NIPPEL R20XM28 UTV KON/UTV CYL 358-620 :nr 1850116
Art.nr: 01532
Pris: 27.75kr

FPL RAK KOPPAR INVG 22XR20 302-622 :nr 1850018
Art.nr: 01497

Pris: 46.94kr

Då går du från 20 pex slang till 22mm koppar.

Det kan gå att hitta en koppling som ersätter någon av ovanstående delar, men det är ofta dyrare att använda dessa specialare.
 
Tack för svaren. Då är det inte mycket att tveka på.

MVH
Per
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.