Jag har ett nybyggt 1,5-planshus med badrum inklusive två duschar på övervåningen.

När man kör en dusch så funkar allt bra, men när man kör bägge duscharna så märker man direkt att vattnet blir kallare i bägge.

Huset drívs med fjärrvärmeväxlare och enligt leverantören av denna borde det inte vara något problem att leverera nog med värme till två duschar samtidigt.

Jag har inte mätt maxtemperatur vid olika tappställen i huset men känner jag med handen så tycker jag inte man kan skruva upp värmen särskilt mycket utan att riskera att skålla sig.

Några idéer om vad problemet kan vara? För lågt tryck i varmvattnet som går upp till övervåningen?

Några fler felsökningstester jag bör göra?
 
Vad har du för temp i pannan på vv. Brukar ligga nånstans på 55-60 grader i de flesta fall.
 
Temperaturen från värmeväxlaren verkar inte vara något problem. Jag har mätt tappvattentemperaturen i tvättstället och det är över 55 grader.

Jag testade även att slå på badkar, bidé och tvättställ samtidigt och de höll alla temperaturen. Förmodligen är det blandarna till duscharna som krånglar...

Jag fick veta att det finns blandare som håller temperaturen oavsett tryckförändringar på inkommande varmvatten. Det kanske löser problemen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.