3 270 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Projekteringshjälp( PEX RiR m fördelarskåp)
Hej,
Håller på att dimensionera mitt tappvattenfördelarskåp. Förderlaren ska försörja ett enfamiljshus med 2 badrum och ett kök. Tvättmaskiner går på huvudmatarledningen och är inte kopplad till fördelarskåpet.
Skåpet ska sitta i källaren, direkt under båda badrum och köket i anslutning till badrum på första våningen. Normflödet är 1,2 för kv, och 0,8 för vv.
Matarledningen till fördelarskåpet är 22mm kopparrör 2meter från vv beredaren.
Jag hade tänkt mig att bara ha ett fördelarskåp i källaren, och försörja alla tappvattenuttag(förutom tvättmaskin och vattenutkastare) med 15mm fördelare. Jag har beräknat att klara mig under max längd av 10 meters 15mm's PEX slang för varje enskild tappvattenuttag.
Badkar(2:a våningen) och dusch(1:a våningen) är av bra kvalitetr och med stora duschhuvuden( 14liter/minut i flöde)
Vad tror ni om dimensioneringen? Räcker det med 15mm, eller ska jag satsa på 18mm?
Kan höjdskillnaden påverka så mycket att jag behöver dimensionera med 18mm?
Jättetacksam för all hjälp!!!!
mvh,
D
Håller på att dimensionera mitt tappvattenfördelarskåp. Förderlaren ska försörja ett enfamiljshus med 2 badrum och ett kök. Tvättmaskiner går på huvudmatarledningen och är inte kopplad till fördelarskåpet.
Skåpet ska sitta i källaren, direkt under båda badrum och köket i anslutning till badrum på första våningen. Normflödet är 1,2 för kv, och 0,8 för vv.
Matarledningen till fördelarskåpet är 22mm kopparrör 2meter från vv beredaren.
Jag hade tänkt mig att bara ha ett fördelarskåp i källaren, och försörja alla tappvattenuttag(förutom tvättmaskin och vattenutkastare) med 15mm fördelare. Jag har beräknat att klara mig under max längd av 10 meters 15mm's PEX slang för varje enskild tappvattenuttag.
Badkar(2:a våningen) och dusch(1:a våningen) är av bra kvalitetr och med stora duschhuvuden( 14liter/minut i flöde)
Vad tror ni om dimensioneringen? Räcker det med 15mm, eller ska jag satsa på 18mm?
Kan höjdskillnaden påverka så mycket att jag behöver dimensionera med 18mm?
Jättetacksam för all hjälp!!!!
mvh,
D
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
svaren verkar inte stå som spön i backen här:
Har du kollat här?
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/Projekt&Montering.pdf
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/MultiPexInfo06.pdf
Har du kollat här?
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/Projekt&Montering.pdf
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/MultiPexInfo06.pdf
Tjena Snailman,
Har läst dom broschyrerna redan, samt även Wirsbo's broschyrer. Problemet med broschyrerna är ju att dom bara pratar längd på slangarna, inte höjdskillnader, samt även vet man ju inte om dom relaterar till dagens nya duschar med mycket vatten.......
Har köpt en sån där jättestor dusch vettu.........
Håller tummarna att någon kan svara....måste ju finnas någon vvs expert här som kan svara lite snabbt......
mvh,
D
Har läst dom broschyrerna redan, samt även Wirsbo's broschyrer. Problemet med broschyrerna är ju att dom bara pratar längd på slangarna, inte höjdskillnader, samt även vet man ju inte om dom relaterar till dagens nya duschar med mycket vatten.......
Har köpt en sån där jättestor dusch vettu.........
Håller tummarna att någon kan svara....måste ju finnas någon vvs expert här som kan svara lite snabbt......
mvh,
D
Jag tror som du att din dimensionering stämmer bra och fungerar, men jag tycker du ska ringa Wirsbo och verifiera det hela. Dom hjälper gärna till med just detta.
Går det inte att montera en fördelare på andra våningen? Det blir ju rätt många rör att dra till ett vanligt badrum (minst 5 antar jag om du pratar om badkar, 3kv 2vv).
Går det inte att montera en fördelare på andra våningen? Det blir ju rätt många rör att dra till ett vanligt badrum (minst 5 antar jag om du pratar om badkar, 3kv 2vv).
Klicka här för att svara