M
Moses: Ja, i morgon gäller det; då ska jag tampas med kommunen. Håll tummarna!
2 svar · 3,9k läst
K
Kamikaze_kid: Jag håller på att bygga ett garage på 75m2 i ett befintligt gammalt sädesmagasin. Nu så vill jag gärna ha en oljeavskiljare av enklare modell men hittar inget på google eller på någon vvs firma. Jag måste även ha en enkelt pumpbrunn för att pumpa bort avloppsvattnet för att det inte går att släppa ut i närheten av garaget! Någon som har någon typ av lösning på detta? /Patrik
0 svar · 3,7k läst
T
Tompa01: Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd, men hittade den när jag sökte. [citat] Enligt instruktionerna så skall dessa stosar monteras innan tätskiktet, som sedan viks upp på stosen. När jag tittar på stosen så kan jag dock inte se någon nackdel med att montera tätskikt och klinkers först och sedan trycka dit stosen. Fördelen med denna montering blir även att risken att skada
12 svar · 12,1k läst
M
mikkat: http://www.comtech-control.com/ /M
3 svar · 5,3k läst
J
jcoboy: Funkar - tack
9 svar · 6,8k läst
·
J
9 svar · 6,8k läst
·
T
Tompa01: Låt den ligga kvar, men fyll den med något. Annars kommer den med åren att arbeta sig upp. Fyller du den med vatten så är det enklare att tömma om du i framtiden skulle vilja ta bort den, men sten eller annat går också bra. Tompa
1 svar · 5,8k läst
S
spikers_corner: Jag tycker mig ha sett en golvbrunn någonstans som har 110 ut i en ände och 75 in i andra. Men jag kan ha drömt. Och om det finns så är det ju inte säker det funkar i detta fall ändå. (och framtida rensningar kanske suger)
5 svar · 3,1k läst
gadeberg
gadeberg: Vad är detta då? http://www.dinvvsbutik.se/loctite-gangtatningsstift-p-4051272.html
11 svar · 42,5k läst
R
rormokaren: Kolla om en spolningsfirma eller liknande kan spola det bef röret åt dig så kanske du får igenom en 25:e pem.
6 svar · 9,3k läst
S
Sveng: Har du källarvåning utan problem då fungerar dräneringen. Annars är det kanske dags att gräva upp och lägga ny drän samt lägga dagvattenledningar.
1 svar · 4,5k läst
dave_R
dave_R: [citat] Då är det nog lika bra att sätta dit en avluftning för att vara på den säkra sidan, inte så roligt att eftermontera den sen...
10 svar · 3,7k läst
·
T
TobbeGardner: Alla rör till/från ovanvåningen och på ovanvåningen är bytta. De nya rören är skarvade med de gamla under innertaket i källaren. Ny elpanna med luft/vattenvärmepump sattes in i höstas... Summa summarum, det är "bara" rören från pannan till elementen på bottenvåningen kvar att byta :) Systemet har tömts och fyllts på åtskilliga gånger de sista 4 åren sedan vi köpte huset. Det
4 svar · 3,0k läst
B
buildman: Ok, tack!
2 svar · 4,9k läst
F
frewid: Jag kapade mitt gamla gjutjärnsavlopp med tigersåg. Det gick hur bra som helst.
10 svar · 7,1k läst
E
Eastwood: Fick just svar från Robota: "Det är inget som helst problem att montera vertikalt." Jag skulle ha litat på rörpularen  :-[
2 svar · 5,1k läst
S
skogstomten: Räkna med en kostnad på ca 100 000 för arbete och material för ett komplett monterat minireningverk. Krävs efterpolering = extra markbädd så kan du räkna med 10 000kr till. Det var de priser vi fick när vi var på väg att göra samma sak.
5 svar · 5,7k läst
B
buildman: Här kommer en enkel fråga för den som vet... Jag kommer att ha en dusch mot en yttervägg med dold rördragning. Jag kommer förmodligen att använda 15mm prisol. Ska jag dra rören mellan glespanelen och väggskivan eller måste rören in i väggen? Vilken radie går det att fixa på en 15mm rör?
0 svar · 3,8k läst
B
Blåtummen: Ok, tack för alla insiktsfulla råd! Känns som att jag avvaktar en ev ombyggnad av toastolen lite... Verkar inte nå lockande med igenkleggade avlopp... /JB
5 svar · 5,5k läst
tussee
tussee: Vad har du för ventilation, kan det uppstå undertryck i huset.
5 svar · 9,2k läst
B
Boogieman: [citat] ??? Antingen lodrät eller inte allt för stor lutning och inte för liten? Motsägande, stor eller liten lutning. 90 eller 45? Eller du menar att istället för att sätta en 90böj så sätter man ihopa två 45or så det blir en mer avrundad böj? Har ju hört det här att vattenet inte skall rinna ifrån skiten men både vid 45 och lodrät öutning så rinner ju vattnet fortare så det
4 svar · 8,0k läst
·
G
Gurano: Hej! Kan någon, på ett enkelt sätt, beskriva hur och var man ska sätta en vacumventill i ett fritidshus med 3 avlopp (kök, tvättställ, dusch) till 2-kammarbrunn. Har ni också förslag på enkla handböcker/information på nätet kring ämnet: vvs och avlopp? Mvh Göran (extremt novis)
0 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17817 Sök sök sök sök!!!!
1 svar · 16,2k läst
L
lordi: Det är inte alltid säkert att en tryckslagsdämpare fungerar. Problemet kan ligga i en duschblandare t ex. Backventilen i blandaren "hoppar" till och orsakar smällande i rören. Detta kan ske även om man tar vatten någon annanstans, och kan vara lite svårt att härleda. Man får köra uteslutningsmetoden
4 svar · 7,2k läst
B
buildman: OK, tack för svaret!
2 svar · 2,8k läst
F
fredand44: Hej! Bugar och bockar!!! Exakt vad jag behöver!!!! Mvh Fredrik
2 svar · 2,7k läst
·
tussee
tussee: Om pumpen är utrustad med det från början annars så skulle jag undvika det.
7 svar · 4,6k läst
M
MatsT: Håller på med badrum i källare på stenhus från 1950. Sänkning av golv gör att jag måste pumpa upp spillvatten från dusch, golvbrunn o badkar. Funderar på att sätta pumpgrop för dräneringsvatten. Kan jag låta spillvattnet gå ner i den. Några peciella krav (förutom flöde o tryck) ? Har inte separat dagvatten från fastigheten, utan dagvatten går ut med avloppet. /Mats
0 svar · 3,5k läst
E
erito: okay tack för tipset. Just nu luktar det inget i huset och vi har haft den i drift i ca 7månader. Jag har satt en luftning efter själva infiltrationen (110 markrör som sticker upp) och DÄR kan det minsann lukta annat än tårta... :P
5 svar · 12,8k läst
·
kalleknas
kalleknas: Kan ju berätta hur det löste sig till sist. Jag fick tag i en förkromad 40mm skarv med ett 45graders Y på. En gummipackning till 32mm i den, en avsågad tvättmaskinsanlutning i plast med 32mm slätände i en övergångsnippel som till sist avlsutades med en flexibel 20mm slang till 12mm förkromad hårt kopparrör. Många delar, men lufttätt och 90% kromblänkande. ...påminner mig om den
4 svar · 1,7k läst
D
_David_: Jag skulle rekomendera 75mm:s rör. 110 låter over kill... ::)
6 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.