T
taunus2000s: Kolla på www.jafovvs.se och specialvatten lås Art./RSK nr.: 002 00 24 För tvättställ med höjdjustering, ex. handikappanpassning. DIM G 1 1/4 X 40 mm.
2 svar · 5,5k läst
S
svette: Stödhylsan heter 18x1 annars finns det även andra stödhylsor till tunnväggiga rör typ 18x0,8
2 svar · 5,2k läst
G
GR_B: Hade det problemet tidigare.Visade sig att det inte var åtdraget det där sista.Det är alltid lättare att suga luft en vatten.
6 svar · 7,7k läst
Mattias L.
Mattias L.: Säkert att det är mögel? Vi har också svart "goja" i vår maskin framförallt vid tvättmedelsluckan men jag tror inte det är mögel. Snarare rester från tvättmedel eller nått. Luktar inte äckligt i varje fall.
7 svar · 5,6k läst
S
svette: Varför använder du inte gängan som är i väggen till blandaren troligvis 3/4" Då slipper du ju riva upp väggen om du ändå ska ha rören synliga på väggen.
3 svar · 1,6k läst
T
Tomtebo: Aha låter trevligt. Funderar själv som bäst på hur jag skall ordna vår bastu. Har tänkt på klinker, men samtidigt känns det lite bortkastat att ha det om man ändå skall ha trätrall ovanpå, då borde man ju lika gärna kunna ha kvar den nakna betongen i bastudelen. Då slipper man ytsiktet helt där och trätrall är mer genuint i en bastu tycker jag.
14 svar · 10,4k läst
M
magpor: Hej Jag tänker dra in vattnet från brunnen genom att gjuta in PEM slang till pannrummet och i den sedan dra in själva vatten slangen. Slangen kommer att anknytas till en vatten renare vartifrån allt vatten ut i huset skall gå. Jag kör med helgjuten platta och termisol. Vart skall vatten rören från vattenrenaren dras? Jag har hört att man skär ut rännot i termisolen och sedan drad
0 svar · 2,2k läst
E
El_-micke: japp de går .........relativt billiga ............kunde varit bättre
5 svar · 4,7k läst
Miicke
Miicke: [citat] Vill och vill.. Gängan på hydroforpumpen är plast.. Allt e på plats nu iallafall.. o det funkade bra.. Dock så var det väldigt lätt att dra muffen snätt när man haft på gängtejp märkte jag.. man fick va riktigt försiktig.. denna typ av vikel använde jag.. [bild]
2 svar · 4,7k läst
·
J
JonasHolm: Tackar Mathias. Mycket användbart inför vinterns övningar med rör och kopplingar. /Jonas
1 svar · 4,6k läst
L
lordi: Håller med "pasta". Lägg några hundralappar och köp en brunn med extra sidoinlopp som är avsett för detta ändamål. Det kan bli dyra efterräkningar annars.
5 svar · 6,7k läst
MathiasS
MathiasS: Synliga rör är förstås säkrare, risken att borra sönder rören är rätt liten.... fast det är ju snyggare med en dold installation. Pex-rör (plast) eller prisolrör (koppar) är det man brukar använda vid dolt montage. PEX är väl det som är vanligast nuförtiden. Blandarfästet för dolt rördragning har en klämkoppling i sig, inga gängor för röret. Själva blandaren gängas dock
1 svar · 5,3k läst
J
johan_fall: betr placeringen av bottenventilen så tror jag väl att det är relativt vanligt att man ordnar något flytetyg som tex nån tom dunk eller liknande som placeras en bit ut. Denna får man förankra på lämpligt sätt och slangen dras sedan ut dit och böjs av nedåt till önskat djup. En enkel konstruktion som man också kan ta upp enkelt från en båt...
26 svar · 9,7k läst
·
N
Nallis: [citat] oj det var många och krångliga frågor för en helt ovetandes tjej. Hade tänkt vask och toa. Där är kommunalt avlopp. gästhuset ligger närmre gatan än huset. Längre ner från själva huset, Det andra vet jag inte. Vi bor iaf i skåne. Tack så mycket för ditt svar fick iaf ett hum om vad det kan kosta :)
7 svar · 15,8k läst
S
Snozzi: Devnull! Vet du tjockleken på godset på de tunnväggiga kontra den "tjocka" varianten? //Snozzi
5 svar · 4,8k läst
cubix
cubix: Det finns en instruktions-DVD som handlar om vvs-installation som jag köpte för några år sedan. Det är riktigt bra. Beställde den från www.gelia.se
2 svar · 1,4k läst
I
Idapi: Tackar för svaren! Tyvärr så är det inte så lätt att isolera... Det är en ganska stor apparat med bl. a. tre st. stora burkar, massor med ventiler, rör och slangar. Ser ut som en mindre fabrik.  ::) Största pjäsen är i storlek med en syrgasflaska. Var inne på tanken med att bygga in allt, men det det passar inte heller så bra, då det står lite "dumt" till. Jag testar med med en
3 svar · 3,6k läst
C
citactiva: denna från jula funkar ju bra ner till 60meter.. beror ju på vad du skall pumpa iof http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/239715_c.jpg?OrderId=674302012& 2295kr artikelnr 239715
2 svar · 6,8k läst
C
citactiva: 1,8 stämmer bra i ditt fall om det är hydropress du pratar om.. (hydropress har gummibälg "ballong" och hydrofor har ingen gummibälg) Måste vara något annat som är fel om de nu inte är så att du har en hydrofor, då skall du inte direkt ha något tryck på luften. Då skall den bara vara tömd på vatten innan du startar
1 svar · 6,4k läst
S
Snozzi: Minimåttet är 20 cm från vägg för att kunna göra ett fullgått tätskitt. Jag centrerade våran golvbrunn på bredden i duschutrymmet och satte den ca. 30 cm från väggen vär blandaren sitter. // Snozzi
1 svar · 3,5k läst
Z
Zunken: Borde det inte räcka med att bara isolera? Vill gärna slippa värmekabel och ström biten. Det är ca 3m med bra fall på röret innan det går in i huset igen. [citat]
2 svar · 5,0k läst
F
fredwel: Det vi har bestämt oss för är att använda elkabel de första ~10 meterna så att vi slipper gräva upp runt alla serviser, restrerande sträcka hamnar på frostfritt djup, tillsammans med avlopp och dagvatten. Tack för svar! /fredrik
4 svar · 4,6k läst
P
Pasta: Jag skulle inte lägga in Y korset nu. Enklare att bara schakta mot röret senare och inte behöva leta rätt på y-korset. Vid senare inkoppling skulle jag använda Y kors och skjutmuff. Y korset kan bara ställa till problem så länge du inte har användning för det, ökad risk för stopp pga korset samt svårare att ränsa när det finns risk att ränsanordningen letar upp atsicket istället
3 svar · 1,8k läst
·
tussee
tussee: Som forumet, dyra råd helt gratis.
1 svar · 1,3k läst
tussee
tussee: Lite modernitetrer ska de va.
5 svar · 5,3k läst
T
taunus2000s: Vi har MORA blandare som är nya med den funktionen om man tittar på kranen så är det ett rött och 2 blåa markeringar
5 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: Är ingen expert på området men jag har mycket svårt att tro att ett mindre vinkelfel skulle skapa läckage.
7 svar · 3,0k läst
Mattias L.
Mattias L.: Jag hade precis som du skriver en firma som grävde och en som la rören. Grävningen var ok att lägga ut med rören hade jag fixat lika bra eller bättre själv. Det krävs ingen civilingengörsexamen för att få ihop det. Köp dina prylar på Rinkabyrör och köp mer än vad du tror behövs framförallt när det gäller böjar och muffar, du får lämna tillbaks allting när du är klar. Jag
1 svar · 10,3k läst
P
Petteri: Ja, det kan den. Fast sina, pga. av att grundvattennivån sjunker, är väl inte det vanligaste om man har haft vatten förut. Oftast är det sediment/utfällningar som täpper igen sprickor i berggrunden. Det går oftast att åtgärda genom att spola brunnen med spolbil alt. göra en hydralisk sönderspräckning för att vidga sprickorna i berggrunden. Brukar ordna sig. Det har det gjort för de
2 svar · 14,5k läst
L
Lmob: [citat] ja det e riktigt, i andra huset ja hade var det samma typ av rör,men gott vatten. spolar jag i 5 min smakar det inget. säkert ngt som ligger i röret. köpte huset för två mån sen inan var det tomt i 6 mån.
2 svar · 12,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.