P
ppalm: Slagruta borde gå för att lokalisera var det mesta vattnet finns från läckan.
2 svar · 5,2k läst
B
BM: [citat] Vi hade en gammal Culligan-avhärdare från 1987 som gav upp härom året. Efter byte till en ny steg trycket märkbart i våra vattenkranar. Så den kan nog vara "boven" hos er också.
5 svar · 8,0k läst
M
Max31: Hej Anslutningen brunnsring/slang är jag osäker på. Sätt en 90graders böj på slangen, då blir det enkelt att ta upp bottenventilen om den strular eller om du vill ta upp den över vintern. På bottenventilerna sitter det en grovsil. Sätt bottenventilen 50-100 cm över botten. /Max31
1 svar · 6,8k läst
I
Ingemar68: Den enda och bästa lösningen är att kolla med den lokala kommunen. Vi har själva köpt ett landställe i Västmanland och jag har borrat i dessa frågor i flera månader nu. Nu ska jag inte måla f--n på väggen men risken är stor att ni, när kommunens miljögubbar gör inventering, åker på ett föreläggande om att skaffa trekammarbrunn med infiltration eller nåt. Att man släpper ut
5 svar · 10,0k läst
L
lordi: Håller med Rogge, det funkar alldeles utmärkt. Lämpligt kunde kanske vara att koppla ihop luftaren under diskhon och gå upp i väggen bakom denna, eftersom ni inte har gjort innerväggarna än. Alternativt bakom utslagsbacken, beror ju på vilket som är smidigast.
3 svar · 2,2k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Japp, vi har en 15 meters från Alto. Tror bara de har en variant. Kärcher har jag sett i två varianter, 7,5 resp. 15 meter. Men deras är dyrare än Altos. Det gick ändå förvånandsvärt enkelt att komma in 12 meter. Passerade flera krökar. Har man problemen över 15 meter bort, så är det kanske bättre att anlita någon professionell slamsugare/rörrensare om det går. (Hos oss
8 svar · 7,2k läst
tussee
tussee: Mitt svar var inget skämt om nu någon trodde det, använder själv ett vattenbaserat köpt på apoteket.
4 svar · 4,8k läst
klister
klister: [citat] Skönt, då slipper jag göra om det. Tack!
14 svar · 6,4k läst
klister
klister: [citat] Tack, då kör jag på det!
4 svar · 17,0k läst
L
Lybeck: Jag bör kanske lägga till att jag bara tänker använda kallvatten i ledningen. Föredrar vv-beredare så att det iinte tar evigheter innan varmvattnet är framme Tar gärna emot fler svar/förslag
2 svar · 7,8k läst
A
andersmc: Ska du installera en trekammarbrunn krävs det ordentligt med plats för infiltrationen - du måste nog ha en tomt på en 1000m² för att få plats. Dessutom är det ett säkerhetsavtsånd till vattentäkter på 50m (kan variera). Så det är inget alternativ för en kolonilott. Den kostar ca 30000 att installera. Kräver inget särskilt underhåll mer än att den ska tömmas (av en slamsugare)
3 svar · 16,5k läst
R
rogge_vvs_pl: Inga problem med ett 75 rör (borra mitt i) men ska du ha klinker etc så växla av och förstärk rejält. rogge
2 svar · 4,4k läst
J
JonasR: Hej, Jag har kollat med försäkringsbolaget (mitt försäkringsbolag Folksam) och även BRF (Trygg Hansa). Folksam var lite skeptiskt först och jag fick prata med byggnadsservice (tror jag det hette). Där kom man fram till att det inte behövdes golvbrunn. Det skulle utföras fackmannamässigt. På Trygg Hansa fick jag höra direkt att golvbrunn inte är ett krav, men att om det utförs
5 svar · 10,9k läst
MathiasS
MathiasS: Här blev det rörgravsgrus, jag visste inte bättre. Även om det skulle vara något organiskt däri har jag svårt att se att det ska spela någon roll under ett källargolv iofs.
5 svar · 15,2k läst
L
lordi: De betonghåltagare jag har jobbat ihop med brukar såga två spår med en diamantsåg (ser ut som en förvuxen vikelslip, med vattenkylning). Sen bilar de bort materialet mellan de två spåren med bilmaskin. De brukar göra snitt på tvären också, så det blir små fyrkanter som man får bila bort. Brukar vara lite lättare då. Du bör kunna hyra de prylarna hos en välsorterad
4 svar · 5,1k läst
H
Habbe: Man använder ju ultraljud för att hitta kaviteter i gjutgods, kanske finns motsvarande utrustning för rördetektering att hyra?
1 svar · 4,6k läst
I
IngeSnickare: Jag läste en del av de trådar kring källarprojekt och generellt gäller att man lägger en fiberduk först sedan något kapilärbrytande och derefter isolering. En platta på mark isolerar men med 20 - 30 cm isolering idag, men då källaren ligger på frostfritt djup behöver den inte lika mycket isolering. Jag jobbade lite på byggen för 15 år sedan då körde man ofta med endast 10 cm
11 svar · 10,1k läst
E
el_richard: vattnet var hög järnhalt, fyllde på max 2 gånger första halvåret... Men avlagringar hade fastnat i insexskruven som justerar flödet....
6 svar · 6,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mkt "startkostnaden" var för oss, men visst finns det en sådan. Det tillkommer också foderrör i stål (ca 600:- per meter) ett par meter ner i berget. Du måste också bestämma dig för hur stort i diameter ditt hål skall vara, 115mm, 140mme eller 165mm. Ett större borrhål ger större "vattenreservoar" i hålet (och kostar mer). Djupet på hålet har
7 svar · 23,6k läst
L
lordi: Ett tips, var extra supernoga när du isolerar kallvattnet. Som sagts tidigare, så ska det vara diffusionstätt, alltså ingen varm omkringliggande luft ska ha kontakt med röret.
7 svar · 1,8k läst
·
L
lordi: Hej, jo det går bra att gjuta in prisolrör. Dock får man inte ha några dolda skarvar på vägen. Numera använder man oftast "rör i rör", alltså pex-rör i ett skyddshölje, men där det föreskrivs kopparrör brukar jag vilja använda plus-prisol, där isoleringen är tjockare. Iallafall på varmvattenledningarna.
1 svar · 7,5k läst
Fotografen
Fotografen: Som villaägaramatörrörmokare tycker jag det är svårt att göra en snygg installation, speciellt när man inte har bockverktyg osv. En installation med enbart lödda eller klämringsböjar ser gärna lite styltig ut, prisol blir istället sladdrigt odistinkt.
2 svar · 4,8k läst
M
MatCan: Jag hade svart rör till min avluftning och det var standarddimension på det, 110mm
1 svar · 2,9k läst
J
johannes100: Till vårat nybyggda hus köpte vi Gustavsberg Miniflush toaletter,spolar med 0.8 liter....ser ut som en Finlandsfärjemugg men funkar över förväntan,behöver man mer vatten ngn gång håller man bara in knappen lite extra.....
2 svar · 4,5k läst
S
Skymten: Jag håller på att undersöka vilken storlek på avhärdare som kan behövas beroende på min framtida vattenförbrukning. Någon som kan rekommendera fabrikat och tala om vad det kan kosta?
2 svar · 3,5k läst
S
svette: Om huset stått tomt ett tag så växer rötterna otroligt fort. Det är precis som att så länge man spolar i avloppet så kan rötterna tag vatten till träden utan problem och avloppet klara sig. Slutar man sen spola så verkar det som om rötterna växer bara föra leta efter vattnet som inte finns längre. Har själv varit ute för detta då en hemmapulare skulle bygga om badrummet själv
8 svar · 15,1k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Hej Johan, är du säker på det måste finnas en mätare om man har eget vatten med kommunalt avlopp? Jag köpte hus förra året och har ingen vattenmätare utan betalar fast avgift för avloppet. Såvida de inte har en avfallsmätare nånstans bortom min tomt förstås...
8 svar · 4,5k läst
T
taunus2000s: Kolla på www.jafovvs.se och specialvatten lås Art./RSK nr.: 002 00 24 För tvättställ med höjdjustering, ex. handikappanpassning. DIM G 1 1/4 X 40 mm.
2 svar · 5,5k läst
S
svette: Stödhylsan heter 18x1 annars finns det även andra stödhylsor till tunnväggiga rör typ 18x0,8
2 svar · 5,2k läst
G
GR_B: Hade det problemet tidigare.Visade sig att det inte var åtdraget det där sista.Det är alltid lättare att suga luft en vatten.
6 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.