Hej,
Vid tillträdet till vår nya lägenhet upptäckte vi en stark lukt av avlopp, som vi snabbt lokaliserade till duschen. Vi har i flera dagar spolat vattenlåset, och säkerställt att vattenlåset är rensat och ordentligt rengjort, men det har inte resulterat i ngn skillnad. Vi satt idag dit en påse för att se om det gjorde någon skillnad, och väldigt snabbt kunde vi konstatera att lukten försvann. En egen slutsats vi drar av det är att golvbrunnen antagligen inte håller tätt (?) eller att det är ngt fel på vattenlåset. Någon expert eller person med erfarenheter som kan dela med sig av tankar och förslag hur vi går tillväga framåt?

Det finns väl två alternativ. Antingen saknas någon del av vattenlåset eller så är någon tätning trasig. När jag flyttade dit jag bor nu luktade det avlopp i badrummet. Det var en insats i golvbrunnen som helt saknades så att det inte blev något vattenlås. Det gick att få tag på en ny.

A Avemo skrev:
Det finns väl två alternativ. Antingen saknas någon del av vattenlåset eller så är någon tätning trasig. När jag flyttade dit jag bor nu luktade det avlopp i badrummet. Det var en insats i golvbrunnen som helt saknades så att det inte blev något vattenlås. Det gick att få tag på en ny.
Vad var det för insats i golvbrunnen som saknades hos dig och hur löste du det? Mina tankar går direkt till att köpa ett helt nytt vattenlås som förhoppningsvis sluter tätt.

Insatsen var ju just vattenlåset. Jag lyfte av silen, fotograferade det som syntes av golvbrunnen och skrev upp några mått. Sedan besökte jag en VVS-butik och fick hjälp att identifiera den. Han hade några kataloger med olika golvbrunnar. Och så kunde jag köpa en ny insats. Om du har hela eller delar av insatsen kvar borde det vara enklare att identifiera. Och om hela insatsen finns kvar kanske du bara behöver någon packning.

Okej tack! Vi såg nu att vattenlåset är i rätt dåligt skick och det saknas packning, så förhoppningsvis räcker det att vi bara byter ut det.

• En hand håller ett gammalt och rostigt vattenlås i ett badrum med kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser den ut uppifrån? Det finns ingen synlig tätning som du säger. Men är det hela vattenlåset du håller i eller fattas det en bit?

Såhär ser den ut uppifrån (och sen brunnslocket såklart)

Bild på brunnen under låset också.

• En hand håller i ett brunnslock ovanför ett handfat, visas uppifrån.
    Skapa konto
  • Brunn med öppet lock sett uppifrån, omgiven av plattor och metall.
    Skapa konto
Från det hållet såg den komplett ut. Jag förstod inte hur den fungerade på förra bilden. Eftersom du också har fabrikat och nummer skrivet på den borde identifieringen vara enkel. Det är inte så att tätningen sitter i brunnen och är täckt av föroreningar som hindrar den från att täta?

Nej, i brunnen är det endast kalk(?) men inget som sitter fast. Så förhoppningsvis tätar det ordentligt med ett nytt vattenlås. Håller tummarna för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.