N nb. skrev:
Mjuklödning var mycket vanligt eller till och med dominerande fram tills för nånstans 25 år sedan (och innan mjuklödningen med kapillärrördelar var det hårdlödning), sedan ersatte press det mer eller mindre helt och hållet, dels pga regelverket för heta arbeten och dels för att det går mycket fortare.

Hårdlödning förekommer överallt där press inte tål påfrestningar eller temperaturer.

Förenklat har press ersatt mjuklödning men hårdlödning är kvar.
Bra förklaring.
Kan väl tillägga att det fortfarande är mycket vanligt i tex england, usa mfl. Jag har köpt en hel del bra material därifrån. Mjuklödning med en riktigt bra gasbrännare är överlägset för synlig dragning, En lödtång är bra som komplement för mindre dimensioner (15 & 22) där det föreligger för stor brandrisk (ex dikt an vägg) för att köra med gas.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mjuklödning skulle jag säga att är bättre än press, och definitivt billigare. Jag kör med gasbrännare. Men med allt bök som heta arbeten medför förstår jag att det inte används av proffsen. Till värme är gängade järnkopplingar bra, men tar tid. Så jag har full förståelse för att de teknikerna inte används av yrkesmän, men inte på grund av att det är dåligt.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B ByggandeBob skrev:
Det finns en anledning till att det tar lång tid att bli röris. Vissa saker ska man inte göra själv. Varför drar du inte all el själv också?
Jag är röris och ser ofta "hemmafixare" som varit duktiga och gjort det själv. Det såg ju så lätt ut på youtube ..
Men anledningen till att det tar lång tid att bli en duktig röris är inte att det är svinsvårt att göra en standardinstallation i en villa, eller hur? Det som tar tid är att få erfarenhet att hantera 1000 olika typer av installationer i stora och små fastigheter. Det skulle jag inte drömma om att ge mig på. Men det jag behöver här hemma för husbehov ink att byta ut allt vatten och avlopp, det är i allra högsta grad hanterabart och kan utföras på ett säkert sätt.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
B ByggandeBob skrev:
Det finns en anledning till att det tar lång tid att bli röris. Vissa saker ska man inte göra själv.
Rörmokeri är enligt min uppfattning inte en av dessa saker även om jag har full respekt för att många vill ta hjälp med det.

B ByggandeBob skrev:
Varför drar du inte all el själv också?
Du vet säkert att det är en fundamental skillnad avseende lagstiftningen här. Elinstallationsarbete är en brottslig handling om den utförs av en lekman. Så är det inte med rörmokeri.

Struntar man i lagstiftningen går det utmärkt att dra el själv. Många gör det och tvingas jag gradera ser jag inte elinstallationsarbete som svårare än rörmokeri.

Välkommen till forumet hur som helst!

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Vill du utveckla det? Jag generaliserar förstås, men min erfarenhet är att just rörmokare ofta sticker ut negativt. Många verkar ha svårt att följa branschregler och monteringsanvisningar, vilket i slutändan leder till att arbetet inte uppfyller kraven för ett fackmannamässigt utförande.
Viktigt att kolla upp firman och att det är bra killar som jobbar. Vanligt att många skickar ut lärlingar på jobb utan handledare och då kan det gå snett.
Det bra och dåliga, fast så är det nog inom alla områden.

K KMNelhas skrev:
Jag drar elen själv. Elektrikern får dock koppla in det. Här har ju lobbyn lyckats få till ett regelverk som håller emot egenarbete.

Men oavsett regelverk är jag beredd att betala för hantverkares erfarenhet och kunskap. Jag har fått många kloka idén och bra diskussioner med såväl elektriker som röris. Det jag stör mig på med mina rörmokare är att jag inte upplever att den totala kostnaden för arbetet (dvs. inklusive material) känns motiverat. Eller med andra ord, jag förstår inte vad varför det är så dyrt.

"Hemmafixare som varit duktiga". Gissar att du är raljant där men prioritet nummer ett är ju att det inte läcker. Menar du att de inte lyckats få det tätt?
Det har skett en prisökning på material den senaste tiden. Även jag reagerar på vissa kopplingar och undrar hur tusan de motiverar priset.
Med hemmafixare var jag en smula raljant.
Dock är det vanligt att de blandar märken och material. Det kan verka tätt till en början, sen kommer det smygande.
Att de drar en koppling för hårt eller struntar i smack(grå massa som tätar).
Många små detaljer som kan gå fel och som kostar stora pengar i slutändan när försäkringsbolaget vägrar ersätta.

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
J
Jag försökte hitta en bra rörmokare att dra om mitt tappvatten i källaren. Tillslut så gjorde jag jobbet själv. Hyrde en pressmaskin på hygglo ett par dagar, hade förberett genom att skaffa material och lägga ut eller i vissa fall kapa och sätta ihop rören innan. På många ställen så skulle ändå dragningen ske på annat ställe än tidigare.

Men man bör vara beredd på att lägga mkt tid på att läsa på om hur dimensionering och hur långa raksträckor man kan ha.

Det är mkt lättare att göra allt nytt än att försöka skarva i gamla rör, där man inte fattar vilka dimesioner allt har, så så få "Interface" som möjligt till befintligt system - byt istället "allt".

• Gilla
guggen
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Mjuklödning skulle jag säga att är bättre än press, och definitivt billigare. Jag kör med gasbrännare. Men med allt bök som heta arbeten medför förstår jag att det inte används av proffsen. Till värme är gängade järnkopplingar bra, men tar tid. Så jag har full förståelse för att de teknikerna inte används av yrkesmän, men inte på grund av att det är dåligt.
Pressen innehåller en oring som efter kanske 40 år kommer börja tappa spänsten. Jag skulle hellre ha hårdlött, de kopplingarna är väl dessutom billigare. Men jag har ingen erfarenhet av att löda och med tidspress på att få klart så blev press den enklaste kompromissen.

• Gilla
ByggandeBob
  • Laddar…
B ByggandeBob skrev:
Viktigt att kolla upp firman och att det är bra killar som jobbar.
Ska jag leja ut enkelt montagearbete som vvs och el vill det till att firman har tjejer anställda;)

L Lilllen skrev:
Jag köpte en begagnade lödtång för rör på Blocket. Var rätt billigt då rörmokare nu för tiden mest använder press. Jag litar mer på lödfogar än presskopplingar med packning, och så är de ju diskretare. Och väldigt mycket billigare. Hornbach hade mycket bra priser senast jag köpte. Så bara massa fördelar som jag ser det.
Jag lödde en hel kåk med gasflaska o silverlod för 25 år sedan. En lödtång hade varit kalas 😅

• Gilla
Jarlingar och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.