Hej!
Köpte ett 70-talsfritidshus för 1 år sen som har borrad brunn med ejektorpump. Utöver byte av ett par sönderrostade rör och bussningar har den fungerat bra.
Men härom veckan sinade vattnet och jag noterade att motorskyddet slagit av. När jag slog på det så tog det 5 sek innan det slog av igen.
När jag snurrade på fläkten så roterade den fritt men tungt. Blåste rent lite. Dan därpå testade jag slå på motorskyddet, och pumpen gick då plötsligt fint! Fläkten gick märkbart snabbare, motorn lät mkt högre och vattnet rann. Men efter ca 1 min slog motorskyddet ifrån igen och vid igångstart låter den lika slö på nytt och fläkten snurrar sakta.
Bifogar video på när pumpen gick bra och när den inte gör det.

Brunnspumpen är ganska gammal, och jag vet inte om ngn packning eller nåt slitits ut, eller om det är nåt vajsing med det elektriska. Låter nästan som en fas har hoppat ur led..? 😅

Tacksam för hjälp!
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Usch - den lät riktigt illa i sista filmsnutten...

Troligen är pumpen skrot då den har torrkört så länge att all vatten försvann till ånga av friktionsvärmen och pumpen till slut nöp och då drog säkringarna/motorskyddet

Varför körde du pumpen/brunnen torr - ovanligt stor vattenuttag som fyllnad av pool eller rejäl vattning över lång tid ??

Pumpar av den här typen har ingen skydd mot torrkörning utan går och går och går tills tryckbrytaren slår av pumpen - eller att den till slut skär, som i ditt fall när trycket aldrig uppnådes pga torrkörning.

Detta kommer kosta dig rätt många tusenlappar att fixa ersättning för detta - och en billig jetpump är inte lösningen här då pump med ejektorn tyder på sugdjup på mycket mer än 8 meter ned till vattenspegeln när brunnen är belastad med vattenuttag.
 
  • Gilla
Anton Söder
  • Laddar…

Bästa svaret

Är det du som plockat av fläktkåpan? Den behövs för att motorn skall få kylning. Det låter som att fläkten skrapar i något. Både när den går långsamt och när den går fort. Det är möjligen orelaterat till att den går långsamt.

Har du tur är det lagren i motorn som skurit. Det är i så fall möjliga att byta. Har du mindre tur har motorn tagit skada av att gå för länge med dålig kylning när brunnen sinade. Eller möjligen är det pumpen som går trögt. Men jag tror om det är korrekt utfört att pumpen inte går torr när brunnen sinar. Så det borde inte vara därför om det är pumpen som är problemet.
 
  • Gilla
Anton Söder
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Usch - den lät riktigt illa i sista filmsnutten...

Troligen är pumpen skrot då den har torrkört så länge att all vatten försvann till ånga av friktionsvärmen och pumpen till slut nöp och då drog säkringarna/motorskyddet

Varför körde du pumpen/brunnen torr - ovanligt stor vattenuttag som fyllnad av pool eller rejäl vattning över lång tid ??

Pumpar av den här typen har ingen skydd mot torrkörning utan går och går och går tills tryckbrytaren slår av pumpen - eller att den till slut skär, som i ditt fall när trycket aldrig uppnådes pga torrkörning.

Detta kommer kosta dig rätt många tusenlappar att fixa ersättning för detta - och en billig jetpump är inte lösningen här då pump med ejektorn tyder på sugdjup på mycket mer än 8 meter ned till vattenspegeln när brunnen är belastad med vattenuttag.
Tack för bedömningen! Nu funkade den fakt efter några dagars vila. Testade började fylla upp poolen, och den gick nån timme innan motorskyddet slåg ifrån igen. Men slår jag på det igen så går den ett bra tag igen. Sen slår den av till slut. Jag har dålig koll på den här pumpmodellen, ejektorpumpar överlag (och eg alla typer av pumpar 😅) Men jag tycker det känns som att motorskyddet slår av som ett skydd mot torrkörning, eller om det är tryckvakten som är ansvarig, och att brunnen sinar helt enkelt? Grundvattnet är tydl lågt nu.. Är det rimligt, eller är det bara önsketänkande..?
 
A Avemo skrev:
Är det du som plockat av fläktkåpan? Den behövs för att motorn skall få kylning. Det låter som att fläkten skrapar i något. Både när den går långsamt och när den går fort. Det är möjligen orelaterat till att den går långsamt.

Har du tur är det lagren i motorn som skurit. Det är i så fall möjliga att byta. Har du mindre tur har motorn tagit skada av att gå för länge med dålig kylning när brunnen sinade. Eller möjligen är det pumpen som går trögt. Men jag tror om det är korrekt utfört att pumpen inte går torr när brunnen sinar. Så det borde inte vara därför om det är pumpen som är problemet.
Ja jag plockade bort den för att kunna blåsa rent och känna hur fläkten gick, men nu är den ditskruvad igen. Men behövs verkl själva kåpan för kylningen, ska den inte mest skydda fläkten mot skräp?

Update: Nu är fakt pumpen igång igen.. Den slår av efter ett tag när jag fyller upp poolen, men går att slå på igen. Och den går då fint, och inte sådär slött som den gjorde förut.
Min amatörhypotes är att brunnen helt enkelt sinar (grundvattnet är tydl lågt nu) och att pumpen har ngn sorts skyddsmekanism som då bryter för att skydda mot torrkörning precis som du skrev.
Har kontaktat en elektriker som ska kolla på den imorrn, bara för att utesluta andra orsaker.
Vad är din bedömn, är det möjligt att det helt enkelt är torsk på vatten, och att pumpen isf beter sig som den ska, eller kan det va nåt annat? Jag tycker det är lite märkligt att den går att slå på direkt efter att motorskyddet slagit ifrån och att den då kan fortsätta fylla poolen ett rätt bra tag. Det verkar ju ändå finnas vatten då..
 
Svar nej motorn slår inte ifrån med dålig nivå i brunnen. Nu vet vi inte men om det finns risk att brunnen ska sina, då ska det vara en 11 meters slang sittande på ejektorn,som går ner och då kan inte pumpen dra luft. Det är det fina med ejektorpump, kan aldrig gå torr, Får den bara lite vatten så snurrar det bara upp och ner i hålet, tills nivån stiger. Så det är säkert så att ev lager har rostat och kärvar, eller att det en beläggning i pumphuset som impellrarna skrapar emot. Inget ovanligt att det rostar till sig pumphuset och lever om som skrapljud. Kan låta väldigt illa, har man tur så kommer pumpkraften tillbaka. Summa sumrium motorn går trögt och dra merström än motorskyddet inställt på.
 
A Anton Söder skrev:
Ja jag plockade bort den för att kunna blåsa rent och känna hur fläkten gick, men nu är den ditskruvad igen. Men behövs verkl själva kåpan för kylningen, ska den inte mest skydda fläkten mot skräp?
Kåpan riktar luftflödet längs kylflänsarna på motorns sidor. Utan kåpan drar luften ut åt sidorna och gör knappt någon nytta. En snabb provkörning utan kåpa är inga problem. Men lämna den inte av.

Ingen normal situation får pumpen att gå trögt att dra runt för hand. Om den går utan att lösa motorskyddet nu kan du ju låta den vara ett tag. Men om den var trög att dra runt tror jag att du bör räkna med en renovering på sikt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.