Hej,

Jag märkte att jag behövde rensa ur filtren vid kranarna i huset hyfsat ofta för att det blev dåligt tryck, och tvättmaskinen började klaga några gånger på för litet vattentryck. Så, jag anlitade rörmokare som installerade ett filter med bomullspatron. Det fylldes ganska direkt med rött grus, så jag bytte filtret till ett nytt och hoppades på att det var en engångssak, men det var det ej, då filtret fylldes igen. När vi flyttade in så minns jag att det stod någonstans att brunnen klarade av över 10 kubikmeter per dygn eller något sådant, så det lät som att det fanns mycket vatten...

Vad kan man göra för att undersöka och förhoppningsvis fixa detta tro?

Ska jag skruva ur filtret just nu och köra filterlöst? Annars koncentrerar jag möget som följer med vattnet in i huset kanske?

Glad helg på er!

Mathias

Vattenfilter med brun missfärgning, troligen på grund av rött grus, installerat vid vattenledning i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skicka vatten på vattenanalys först, typ hos Erofins och motsvarande vattenanlysföretag, av det kan man sedan bedöma hur vattnet bör behandlas/filtreras.

- på mig låter det som att du har en del järn löst i vattnet och i uppumpning, ev hydroforvistelse med syresatt luftkudde i hydroforen så hinner vattnet syresättas och 2-värdig upplöst järn omvandlar (oxideras) till 3-värd järn och det sistnämnda formen kan inte behållas i lösning (om vattnet inte är väldigt pH-mässigt sur) utan fälls ut som en väldigt volymiös solid material - dvs. det som du ser som rött 'grus' och röda slammet som proppar igen björnfiltret du har, vilket är ungefär samma sak som rost.

Smakar vattnet 'järn' så är det en tydlig indikation att du har mycket järn i vattnet.

Det fins ett antal trådar om vattenfiltrering i denna forum och det kommer inte att bli en lösning med bara en liten björnfilterpatron (som du själv märkt att de sätter sig igen fort) utan det blir stora flaskor som är filter/fällnings-tankar och med returspolning...

Bästa svaret

Tyvärr ett vanligt fel man gör, man tror att problemet är detta röda grus, och i sitt oförstånd så gör man saken egentligen värre med ett sådant här filter.

jag brukar likna järn vid strösocker, häller du strösocker i ett glas vatten så löser det sig och du kan inte på något sätt se om vattnet innehåller socker. Så ser järn ut i sin naturliga form fe II.
Kommer järnet i kontakt med syre så förvandlas det till strösocker (rost) fe III. det är inte längre löst i vattnet utan är nu en partikel.

Allt vatten innehåller syre, dessa patronfilter är utformade så att vattnet snurrar inne i "glaset". detta slår ut det bundna syret och järnet i vattnet fullständigt exploderar ut i oxidform (rost). Det "gruset" du upplever i strålsillen är alltså resultatet av att järnet förbrukar syret och oxiderar. När vattnet sedan står still så "rostar" det fast i dina ledningar. Järnet pillas sedan bort som små klumpar när vattnet passerar ut till kranen och fastnar i strålsillen.

Dessa filter ökar järnproblemet i ett hus, detta då man samlar upp väldigt mycket järn, när vattnet sedan står still (vilket är 90-95% av tiden så löser sig järnet tillbaka i jonform när syret är förbrukat i filtret. Du får alltså ett högre järntal efter filtret än innan. man kan sätta tre av dessa filter efter varandra och alla tre kommer se likadana ut.

Tar du "gruset" i handen och gnuggar så märker du att det löser upp sig till en rödsörja.
Rött = järn
svart = mangan.

Som redan sagts så börja med en vattenanalys, du måste ha ett vattenfilter för järn (minst). Det finns många sätt att rena järn, men ev. andra saker i ditt vatten kan påverka hur man bäst renar ett vatten.
Ta in många offerter och be dom förklara vad filtret gör, inte bara att det renar järn, livslängd och underhåll är också en kostnad i slutänden.

Lycka till!

• Gilla
bergback och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar, Mogge. Jag har tagit ur filtret ur hållaren så vi är kör utan filter just nu, så det skall vara som det var från början. Får ta vattenprov när kitet kommer och anlita en (mer) seriös rörmokare denna gången som kan komma med bra förslag.

Jag hittade inget svart i den röda sörjan, men vattenprovet vet bäst, vi får se.

Redigerat:
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Kan ju också vara så att sugledningen är för nära botten i brunnen och suger med sig grus upp.

P Prodigys skrev:
Kan ju också vara så att sugledningen är för nära botten i brunnen och suger med sig grus upp.
Ah. Finns det något sätt att kontrollera detta?

• Gilla
Pegu78
  • Laddar…
mattedublin mattedublin skrev:
Ah. Finns det något sätt att kontrollera detta?
Antingen höja sugledningen och invänta eventuellt resultat eller tömma brunnen för att kontrollera hur nära den hänger.

”Gruset” återfinns nog enbart i strålsillen. I partronfiltret är det nog snarare mer som slam utan fasta partiklar. Om jag gissar rätt, det ser så ut på bilden.

M mogge_73 skrev:
”Gruset” återfinns nog enbart i strålsillen. I partronfiltret är det nog snarare mer som slam utan fasta partiklar. Om jag gissar rätt, det ser så ut på bilden.
Korrekt gissning.

edit: Vi har ju faktiskt svarta partiklar, "grus", husets kranar, filtret till tvättmaskinen osv. Detta var anledningen till att skaffa ett filter.
Efter vi skaffade filtret så märkte jag av järnet i filterhuset.

P Prodigys skrev:
Antingen höja sugledningen och invänta eventuellt resultat eller tömma brunnen för att kontrollera hur nära den hänger.
Hm, detta kan jag nog inte göra själv, utan behöver någon fackman för att kolla. Det kanske är värt att ringa runt och fråga.

mattedublin mattedublin skrev:
Korrekt gissning.
Då är det inte brunnen eller pump som har något fel, utan helt enkelt vattnet som rinner in.

Jag får med typ 10 års intervall mangan som följer med vattnet upp ur min djupborrade brunn.

Ejektorn sitter ca 10 m ovan brunnens botten.

Lösningen för mig är att lyfta upp de två långa slangarna med ejektorn längst ned och ringa in en som kommer och spolar borrhålet med vatten, som han har med sig på lastbilen.

"Spoljocke" har även utrustning för att spräcka berg nere i hålet med vatten under riktigt högt tryck, för att öka vattenflödet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.