... och är det helg och stängt så tar man bara en stump järnrör, nyper till det i ena änden, borrar fyra små svagt bakåtriktade hål och sätter fast det med slangklämma på den vanliga vattenslangen (utan högtryck) - och vips så har man fått en fattigmans spolslang. Funkar, kan intygas.

Pen

T
Gör bara inte som hemska (Svenska) bostäder. (Sann historia från 80-talet)

Ledningen ville förkorta arbetstiderna för avloppstopp och beslöt prova en kolsyredriven avloppsrensare som fick smeknamnet "bazookan". Anordningen var ett rör där en kolsyrepatron var monterad, man stoppade ner röret i stoppet och tryckte sedan av och övertrycket från kolsyran rensade avloppet. Dom första 2 ggr funkade "bazookan" ganska bra på småstopp i köksvaskar.

Den 3:e gången var det ett toastopp i ett höghus i Sth på 9 våningen, killen rycker ut, kopplar på bazookan och trycker av och stoppet försvann, samtidigt hörs ett gälla skrik från trapphuset och på plan 8 stod det en stråle rätt upp i taket från en köksvask och på plan 7 hade en hemmafru som satt på stolen fått en halv kubik rätt upp i ändan.

Projektet lades omgående ner.......... ;D

He, he....

Skall man nu bli orolig för att förstöra avloppet med denna spolslang?
Visst kan man tänka sig att hårt spolande med detta högtryck blästrar bort en del på insidan av gamla gjutjärnsrör. Men det borde ändå bara vara sådant som är poröst, tex rost som ändå inte gör någon nytta. Köra med Lut i avloppen påverkar nog mer eftersom det fräter.

Anlitar man en spol/slamsug firma så använder väl de oxå högtryck? Grannen fick förresten problem när spol/slamsugen kom. När han höll på som bäst så märkte han att källarplattan vibrerade två meter bort från där avloppet gick. Spol/slamsug killen sa att nu har du fått ett annat problem så jag tar bara 500:-

Är det så illa, så att det går läck på röret när man spolar rent det så är det nog dags att byta det ändå.

T
Ingen fara med de kit som säljs till högtryckstvättar då desssa jobbar upp till max c:a 140-160bars tryck. Däremot spolbilarna kan fixa rejält tryck, dom kan generera över 400 bars tryck och då kan det hända saker om avloppet är i dåligt skick.  Däremot är spolbilens styrka hetvatten-tryck som med nästan 100 grader och 180-200 bars tryck får bort i princip all gegga på insidan, vilket ett vanligt kallvatten-kit inte fixar, där speciellt fettavlagringar från kök är den stora boven.

Jag har fått liknande problem i källaren i två gjutjärnsbrunnar. Vattnet rinner ner dåligt så tvättmaskinen bl.a. får vattnet i den ena brunnen att rinna ut. Tog bort renspluggen och gjorde rent men det verkar inte hjälpa. Det bubblar i brunnarna när vattnet rinner ner :( Tänkte nu köpa slang till högtryckstvätten (Kärscher) och undrar några saker:

1. Är slangen, eller framför allt munstycket, så pass litet att man kan få in det i hålet för renspluggen?
2. Är det stor risk att slangen kan fastna? Tänker då främst på krökar i rören. Kan allför många krökar göra att motstånget blir för stort och får slangen att fastna?
3. Vad kostar slangen?

Hälsningar

SL

1: Munstycket på Kärcher är 13mm i diameter. Hålet för renspluggen hos mig är 18 mm, såp det går bra.
2: För min del så gick den bara in 2 m innan den stötte på något så den inte kom vidare, men den räckte för att fixa proppen för mig.
3: Kärcher 8,5m kostar ca 800 och 15m kostar dryga tusingen.

Den var tyvärr grymt svår att få av och på. Man har bara slangen att hålla i och den är mjuk och man får inget grepp. Tacksam för ideer att lösa detta problem.

Pen skrev:
... och är det helg och stängt så tar man bara en stump järnrör, nyper till det i ena änden, borrar fyra små svagt bakåtriktade hål och sätter fast det med slangklämma på den vanliga vattenslangen (utan högtryck) - och vips så har man fått en fattigmans spolslang. Funkar, kan intygas.

Pen
Jäpp, det funkar. Tänkte köpa en avloppsspolningsslang (rörrengöringssats) till högtryckstvätten, gammal Kärcher 360, men eftersom det inte fanns info på Kärchers webbplats om denna slang passade (jag inte tycker att man skall behöva fråga sig fram om sådant) bestämde jag mig för att prova fattigmansvarianten.

Tog en bit hårt kopparrör som jag glödgade och nöp åt i änden så att det blev ett par små öppningar kvar. Borrade fyra bakåtriktade hål och satt detta munstycke på slangen. Spolade sedan från sista rensluckan upp mot den krånglande golvbrunnen (alltså inga problem med översvämmning) och såg att det kom bitar av fett med spolvattnet. Fick betydligt bättre flöde.

Nådde dock inte helt fram till den krånglande golvbrunnen så jag gjorde ett nytt munstycke av kopparrör som jag nöp åt änden helt på. Sedan klämde jag det med en avbitare så att det blev ett "midjeveck" och borrade två 1,5 mm hål på vecket främre sida så att hålen blev bakåtriktade. Gjorde två ytterligare veck med hål, vridna i förhållande till det första och varandra. Totalt sex hål riktade snett bakåt, 45°, gav god draghjälp för att föra in slangen i avloppsröret och denna gång nådde jag ända fram till golvbrunnen, c:a fem meter.

Spolning med kallt vatten gör att slangen blir styvare och lättare att styra genom vridning. Spolning med varmt vatten sköljer loss fett effektivare. Genom att spola i intervaller undviker du att munstycket är helt under vatten, det både driver och spolar bättre när det inte är helt under vatten.

Började så att spola medan jag drog slangen bakåt. När jag kände eller hörde att det var något som tog emot förde jag in slangen igen en bit innan jag fortsatte dra ut den. När jag nästan dragit ut hela slangen kom det ett par fettklumpar och jag hann fånga den ena. Den var hård som stearin men porösare. Båda var cirka två decimeter långa och motsvarande halva röret i tjocklek.

En spolslang till högtryckstvätten hade troligen skurit sönder klumparna och sköljt ut dem med en gång och alltså varit effektivare. Men fattigmanslösningen fungerade och nu är avloppsrören som nya och behöver troligen inte spolas igen på många år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.