1 426 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Leta avlopps ledning i platta
Finns det nått bra sätt att leta avloppsledningar i plattan?när jag tittar på brunnen
i tvättstugan ser det ut som röret i från brunnen går under murstocken.
I plattan ligger det säkert en hel del armerings järn och avloppsrören är
av stål.
mvh christer
i tvättstugan ser det ut som röret i från brunnen går under murstocken.
I plattan ligger det säkert en hel del armerings järn och avloppsrören är
av stål.
mvh christer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rören är nog hellre av gjutjärn.
Kabelutsättning, det finns företag som sköter detta åt elbolagen och skanova som kan kanske hjälpa till med detta.
Protte
Kabelutsättning, det finns företag som sköter detta åt elbolagen och skanova som kan kanske hjälpa till med detta.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kryp in i röret eller hugg upp betongen, bara att välja.
Kabelutsättaren kostar en slant och det är inte säkert att signalen går genom gjutjärnet. Men vad vill du veta, är det fel på röret? Är det bara för att veta?
Protte
Kabelutsättaren kostar en slant och det är inte säkert att signalen går genom gjutjärnet. Men vad vill du veta, är det fel på röret? Är det bara för att veta?
Protte
Jag skall ev lägga klinkers på golvet och om jag gör det så skall jag lägga nytt rör.
Kåken är byggd 64 så rören börjar nog kanske ge sig...om jag lägger klinkers så
med min vanliga tur ger sig säkert det röret 1/2 år efter jag lagt klinkersen.
Som jag skev i mitt första inlägg så ser det ut som det går under murstocken
och om jag får reda på att det med säkerhet gör detta så drar jag röret en annan väg
pga att gå samma väg är ju dömt att misslyckas??
Jag kom att tänka på att min kommun kanske har ritningar på avloppet.
mvh christer
Kåken är byggd 64 så rören börjar nog kanske ge sig...om jag lägger klinkers så
med min vanliga tur ger sig säkert det röret 1/2 år efter jag lagt klinkersen.
Som jag skev i mitt första inlägg så ser det ut som det går under murstocken
och om jag får reda på att det med säkerhet gör detta så drar jag röret en annan väg
pga att gå samma väg är ju dömt att misslyckas??
Jag kom att tänka på att min kommun kanske har ritningar på avloppet.
mvh christer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Strunt i det gamla röret, dra ny väg.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Kolla i golvbrunnarna och se åt vilket håll renspluggen pekar, den brukar grena på huvudledningen, men har du flera brunnar kan du bilda dig en relativt bra uppfattning av vart rören går. Du kan ibland även se åt vilket håll stammarna viker av i äldre hus då böjen ibland påbörjas där stammen går ner i plattan.
Bästa alternativet är att ringa en spolfirma med kamerautrustning och sond. kostar runt 3-4 tusenlappar och jobbet bör inte ta mer än en eller 2 timmar om det inte är ett jäkligt stort hus.
Då får du samtidigt en status på ledningen och eventuellt kan du få ett kostnadsförslag på vad en relining kan kosta.
Vart i landet bor du?
Mvh Andreas
Bästa alternativet är att ringa en spolfirma med kamerautrustning och sond. kostar runt 3-4 tusenlappar och jobbet bör inte ta mer än en eller 2 timmar om det inte är ett jäkligt stort hus.
Då får du samtidigt en status på ledningen och eventuellt kan du få ett kostnadsförslag på vad en relining kan kosta.
Vart i landet bor du?
Mvh Andreas
Klicka här för att svara