8 133 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Dåligt kommunalt vattentryck
Vi bor i Ytterby (Kungälv) och upplever att vattentrycket är dåligt i huset. Huset ligger ganska högt men ändå vid foten av ett berg och inte sist på gatan. Trots detta blir det problem att duscha om tvätt- eller diskmaskinen går samtidigt.
Någon som vet hur man kan åtgärda detta? Hydroforpump känns lite långsökt.
Har mejlat kommunen, de borde väl veta om det är problem i ledningsnätet som orsakar tryckfall?
Någon som vet hur man kan åtgärda detta? Hydroforpump känns lite långsökt.
Har mejlat kommunen, de borde väl veta om det är problem i ledningsnätet som orsakar tryckfall?
Har ni haft dåligt tryck hela tiden ni har bott i huset?
Har trycket blivit sämre under en längre period kan det bero på att det har följt med partiklar
som har fastnat i dem "filter" som finns vid t.ex vattenmätaren, inloppet till tvättmaskinen, inloppet till duschblandaren samt på flera andra tappställen.
Ett enkelt sätt att kontrollera om det är partiklar kan vara att skruva loss "silen" på köksblandaren (den yttersta delen på blandaren som vattnet rinner ut ur) och kontrollera om det finns några partiklar där. Lycka till
Har trycket blivit sämre under en längre period kan det bero på att det har följt med partiklar
som har fastnat i dem "filter" som finns vid t.ex vattenmätaren, inloppet till tvättmaskinen, inloppet till duschblandaren samt på flera andra tappställen.
Ett enkelt sätt att kontrollera om det är partiklar kan vara att skruva loss "silen" på köksblandaren (den yttersta delen på blandaren som vattnet rinner ut ur) och kontrollera om det finns några partiklar där. Lycka till
Hör av dig om du får något svar. Jag är samma problem och det har varit så sedan vi flyttat hit, dvs 5 år sedan.
Det är inte katastrofalt dåligt egentligen, men jag skulle gärna vilja veta om man kan kräva att det skall uppfylla någon viss gräns.
Det är inte katastrofalt dåligt egentligen, men jag skulle gärna vilja veta om man kan kräva att det skall uppfylla någon viss gräns.
Det är nog inte "trycket" det är fel på utan för lågt flöde av någon anledning.
Du skriver att det är problem att duscha då tvätt eller diskmaskin går samtidigt. Om det blir rätt flöde annars så är det inget fel på "trycket". Kolla om inkommande vattenventiler (vid vattenmätaren) är helt öppna. Det kan även vara för långa/smala rör till duschen så att flödet stryps för mycket då tvätt/diskmaskin går samtidigt.
Kolla hur högt flöde du har på ett tappställe nära inkommande vatten.
Kan du hålla emot vattentrycket med fingret? Om du inte kan det så är det i alla fall inget fel på trycket.
Du skriver att det är problem att duscha då tvätt eller diskmaskin går samtidigt. Om det blir rätt flöde annars så är det inget fel på "trycket". Kolla om inkommande vattenventiler (vid vattenmätaren) är helt öppna. Det kan även vara för långa/smala rör till duschen så att flödet stryps för mycket då tvätt/diskmaskin går samtidigt.
Kan du hålla emot vattentrycket med fingret? Om du inte kan det så är det i alla fall inget fel på trycket.
Det enda tappstället där det definitivt borde vara fullt tryck och flöde är på utsidan, vattenutkast för trädgårdsbevattning. Strålen här viker av alldeles för tidigt vid fullt öppen ventil; strålen är "slät och fin" tills den viker av. I andra hus jag bott i bryter strålen direkt och skvätter åt alla håll.BAS skrev:Det är nog inte "trycket" det är fel på utan för lågt flöde av någon anledning.
Kan vara så illa att jag måste byta ledningarna fram till diverse tappställen, eftersom jag både stängt och öppnat inkommande ventiler (motionerat dem), utan ökad strömning.
*suck* ett kämpigt jobb under huset, men vad gör man inte
Tack för feedback!
Klicka här för att svara