C
chamme: ser enkelt ut på ritningen.. vrid åt vänster,dra ner flotören,vrid åt höger. Men det har du ju säkert provat
3 svar · 10,4k läst
·
Larsa
Larsa: [citat] Du vill ju absolut inte att det skall komma vatten under pannorna. Men att kapa i höjd med pannorna och lägga en plåt som ligger "som en panna" och har en krage ner i röret funkar ju
9 svar · 2,4k läst
M
micke4711: Hej, och tack för era svar! Jag var tyvärr inte med när de flyttade golvbrunnen, så jag vet inte exakt hur de gjorde. Jag vet dock att den gamla brunnen var i gjutjärn, för det har en granne berättat. Jag tror således inte att det kan vara en sådan som Rinkeby rör har. Kåken är stambytt på 80-talet tror jag. Och bara för att förtydliga: Där den gamla brunnen fanns, så ligger nu
8 svar · 3,6k läst
Bjurran
Bjurran: Vet att min kommun tätar stora avloppsrör till reningsverket med nån sorts strumpa invändigt. Någon som vet om det går att göra något liknande i en situation som denna? Till skälig kostnad? Hur som helst, PapaBear, kollat med din försäkring om du har någon drulleförsäkring?
4 svar · 1,5k läst
Bjurran
Bjurran: Hej Carro Det finns inga dumma frågor, ingen kan någonsin lära sig allt. Cisternen är den behållaren (tank) som vattnet fylls på i. (Den stora tanken som på de flesta toaletter sitter bakom din rygg) Nu har jag själv aldrig behövt öppna en snålspolande toastol så någon annan får tala om hur du får lös spolknapparna på en sådan, men på en gammal hederlig skruvade man oftast av
8 svar · 30,1k läst
D
doris: oki, vad bra :) tack
8 svar · 4,1k läst
O
ollerwe: Tack så mycket! Jag ska följa rådet att säkra slangen. MVH eow
3 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Det är lättare att fylla luft med kompressor, det går att göra "under drift" utan att stänga av eller tappa trycket. Protte
3 svar · 14,6k läst
prototypen
prototypen: Slangen är ju heller inte 100%-ig, även den kan börja läcka. Protte
2 svar · 3,2k läst
T
tjaboo: Tänkte av avsluta tråden med att tacka för den hjälp jag fått, lutar mot att jag kommer köra hårt mot hårt när det gäller fastighetskötaren. Efter att jag hade grävt runt sist i köket så lyfte jag på köksmattan vid diskbänkens vänstra sida och la en bit dasspapper på masoniten och la tillbaka golvmattan. Idag lyfte jag på mattan och tog fram dasspappret och det kändes mjukare
8 svar · 4,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det skulle jag gjort, säkerhetsventil måste man ha.
1 svar · 8,5k läst
M
Matss: Man kan inte räkna som du gör med tryckexpansionskärl. Hela volymen i kärlet kan inte utnyttjas för expansion. En tumregel är 10% av volymen men för att ge ett mer exakt värde måste man veta förtryck och öppningstryck på säkerhetsventilen. Vad du gör sätt inte en kran så att du kan stänga av säkerhetsventilen!!! Sätt säkerhetsventilen på pannsidan om kranen.
3 svar · 1,7k läst
C
catharina: Hejsan, Vi har ett fritidshus som har tjänligt, men dock lite salt vatten från egen borrad brunn. Jag har förstått att medicinen mot detta är ett vattenfilter som använder sig av tekniken omvänd osmos. En liten modell som placeras under diskbänken och renar dricksvattnet verkar vara det bästa alternativet för oss. Det finns en rad sådana på marknaden, men hur ska man tänka vid valet?
0 svar · 3,4k läst
J
JanneL: Tycker säkerhetsventilen ser lite konstig ut. Går det att vrida på den röda grejen? På nyare säkerhetsventiler ser den annolunda ut men när man har stängt vattnet kan man genom att vrida på den (röda) tömma beredaren.
9 svar · 21,8k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] Det har funkat hos mig med koppar galv koppar mellan 1967 och 2006 men kommunalt vatten i Umeå är väldigt snällt, Drar vi in världspolitik i detta så får jag väl sluta med mina kopparkabeldragningar. Vatten kan man bära in i krus på huvudet. För min hälsa så är galvrören helt borta. Protte
8 svar · 7,4k läst
joflopp
joflopp: Enda chansen att få ett hållbart svar är att fråga handläggaren på kommunens miljökontor. Men jag gissar att alla separerande toaletter och vanlig mulltoa är godkända om de inte har ytterligare krav på urinhantering.
1 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: 5-8 bar låter lite väl mycket, pumpen måste åstadkomma ett tryck på 58 + 80 meter tryckhöjd. 3-5 vore vettigare. Motorskyddet kanske inte är rätt inställt / trasigt /pumpen trasig (pumpen kan pumpa men drar för mycket ström, det kan vara en liten kortslutning i pumpmotorn.) Hydroforen SKA vara fylld med luft hälften till två tredjedelar ska vara luft. Kompressor rekommenderas. Texten
4 svar · 1,9k läst
C
conniedotolsson: Jag har en rörspetsbrunn som jag tror är delvis igenkalkad. Hörde att man kunde syrabehandla spetsen......någon som vet hur man gör?
0 svar · 2,1k läst
B
Byggleif: Halloj, tack för svar... Pumpen är dimensionerad rätt och jag försökte med att justera tryckvakten Till slut hittade jag felet och det var faktiskt kopplingen längst ner i brunnen som sitter på själva pumpen. Pem slang kopplingen (svart plast gänga) hade släppt litegrann så pumpen tryckte ut vattnet den lättaste vägen. Snacka om att man blir mör i armarna av att dra upp pumpen.
3 svar · 4,0k läst
A
andersmc: [citat] Nej, ingen gängtejp. Just det, det är metallen som tätar.
12 svar · 3,7k läst
J
Jensa1: Ngn som kan säga ngt om dessa För/Nackdelar lr ngn som har erfarenheter av Esbe Laddomat LTC100?
0 svar · 3,9k läst
J
Jens_H: Stort tack för snabbt svar!!! Det förklarar saken till varför det var dålig cirkulation i elementen hemma. /Jens
2 svar · 12,5k läst
·
Ned Flanders
Ned Flanders: Tackitack Faidros, det va ingen dålig länk jag fick där :)
5 svar · 3,0k läst
A
androxe: jahopp, då vet man vad det här forumet går för ;) Lösningen var att köpa två st 50 cm pexslang med 10 mm gänga på ena sidan och på den andra sidan montera dit små 2 cm metallrör som avslut, samt klämma som håller det tätt, o så muttrarna som tidigare anslöt den gamla kranen återanvända till nya pexslangarna. Det var ju faktiskt ganska lätt :) så här blev resultatet:
1 svar · 1,7k läst
D
DJ: Jag har lagt en dräneringsslang från mitten av tunnan, på så vis får jag som en liten slamavskijare så inte dräneringsröret sätter igen. Man kan sätta en vanlig vattenslang på en enkel dränkbarpump men det kommer gå ganska långsamt att tömma tunnan, men det kanske är bra om du skall sprida ut vattnet över tomten. Emil
3 svar · 4,3k läst
E
egge: Hej. Har en fundering på att byta en gammal hederlig tvågreppsblandare till en termostatblandare vid diskbänken vid kolonistugan. Diskbänken sitter alltså utomhus. Något i mitt bakhuvud säger mig att en termostatblandare är känsligare för frysning under vintertid på grund av att det lättare finns kvar vatten i blandaren, jämfört med en enkel tvågreppsblandare. Stämmer detta eller
0 svar · 1,4k läst
J
JohannaR: Hoppsan! Den meningen hängde bara med när jag kopierade texten från ett trädgårdsforum där jag ställde frågan först.:D
2 svar · 1,9k läst
Fotografen
Fotografen: Har det gått hål brukar den vara flortunn.
8 svar · 9,7k läst
D
didde mannen: Hej. Du behöver inte skapa ett utrymme för kopplingen. Och som på nästan alla andra kopplingar med gänga så ska man använda li, pasta eller dylikt. //Patrik
1 svar · 2,1k läst
J
JanneL: Behöver inte innebära att dräneringen ligger fel. Kan vara så att man fyllt rejält med sand. Kapillärkraften gör att vattnet dras upp i sanden. Ju finkornigare desto högre. Vill man bryta detta, alltså få ett kapillärbrytande skikt, kan man gräva ut sanden och fylla med singel. Beror helt på vad källaren skall användas till. Når inte fukten upp till plattan och beroende på dess
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.