Skulle behöva ett litet tillvägagångstips ang ett fryst prisolrör i fritidshuset.
Kaklade badrummet i somras, och passade på att lägga in prisolrör i väggen för kall o varmvatten.

Två prisolrör som är indragna i ytterväggen c:a 2 meter långa (relativt tätt intill varandra) varm o kall vatten, var av ett (det som kallvattnet går i) har fryst för (c:a 24h sen) då yttertemperaturen hastigt sjönk från 0 till - 10 ..Jag stängde genast av vattentillförseln på den ledning som verkade fryst. (varmvattnet fungerar fortfarande).

Troligen misstänker jag bara en ispropp, eftersom temperaturen i huset inte inte var lägre än 5 graden då detta inträffade. (dock måste det ju ha varit minusgrader i väggen)

Varmvattnet fungerar som sagt, men det kom lite is ur kranen då jag slog på vattnet.

Nu är frågan, finns det risk att kallvattenröret har blivit skadat/spruckit på den här korta tiden, pga av isbildning?!
Om isf, hur pass omgående måste jag riva väggen för att verkligen säkerställa att inget läckage finns i rören!? eller finns det något annat tillvägagångsätt!? ..vattnet är som sagt avstängt.. men det är fortfarande minusgrader ute.

Mvh / Johan

.

Röret kan mycket väl ha frusit sönder men yttermanteln är tät på ett Prisolrör, så läcker det bör det komma fram där yttermateln slutar i nån ände.

Prisolrör är glödgade och mjuka, det kan mycket väl ha klarat sig. Däremot så slutar den vita plasten innanför blandarfästet så det blir svårt att se om det läcker där.
Om du kan skruva loss någon del så att du kan föra in en slang i röret så kan du spola varmvatten och lösa proppen. Sen är det "bara" att montera en tryckmätare och avstängningsventil på inloppet till röret. Fyll på vatten, stäng ventilen och kolla om trycket faller. Om det inte faller så har du ingen läcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.