Har ett par funderingar på vad som är läpligt att göra vid ny om dragning av vatten och värmeledningar i källartaket. Min tanken är att bygga in en hylla där jag ska "gömma" mina rör. Till vattnet tänkte jag dra "rörirör" kan man använda några mjuka rör för värmedragninget "typ" golvvärmeslang?, eller bör man sätta upp nya galvade rör? Måste dessa isoleras, då jag vill att hyllan ska bli så smidig som möjligt? Tack på förhand.

• källartak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till värmedragning använder man INTE galvade rör, bara obehandlade järnrör. Koppar och plast går också bra. Isolerar du inte så blir det varmare i rummet då rören fungerar som element. Övrigt får någon annan svara på.

Protte

isolera rören, de kondenserar.

Det är bara på kallvattenröret det kan kondensera!

Protte

Rör i rör för kallvatten kondenserar inte.

Hej!

Om de är i källartaken är det inte speciellt praktiskt med RIR-system eller Golvvärmeslang.
Jag skulle rekomendera dig att dra hårda kopparrör till vattnet och Elförzinkade stålrör till värmen. Drar fast rören i taken med hängjärn och pendlar med svep. De är smidigt och blir väldigt snygg. Mjuka rör/slang i taket ser oftas väldigt klåpigt ut i slutänden. (Även om du ska bygga in de) :) Dessutom går det alldelles utmärkt med galv på värmesystem även om det är avsett för KV.

jag funderar på att dra ett avloppsrör och i detta pex blir ju då en egen kulvert som
borde kunna läcka riktigt illa innan jag får problem
dessutom borde ju pex rören vara lätta som ögat att byta i ett avloppsrör
att byta innerpexen i ca 15m rir kan man nog glömma eller bara drömma om
men att dra nytt i ett 100mm rör borde vara enkelt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.