1 523 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Klämring, fick inte på den som man ska?
Medlem
· Stockholms Län
· 4 inlägg
Hej,
Har just rivit ut mitt kök (i bostadsrätt) och till min förvåning fungerade inte ena Ballofixen för att stänga av kallvattenledningen till kranen.
Jag beslöt att byta både kall och varmvatten ballofixerna. Sagt och gjort, nu sitter det nya ballofixer. Inget som droppar eller är otät, MEN...
Vid bytet på värmvattensballofixen fick jag inte ner klämringen långt ner på kopparöret (ja, jag har stödhylsa i). Klämringen sitter HELT på röret, den sticker inte upp något eller så, men den sitter bara med någon milimeter ner på röret, vilket gör att röret inte sticker helt in i ballofixen.
så.....vad säger ni. "Gör om gör rätt", eller "Sitter det så sitter det bra om det är tätt".
Som jag förstått det kan det finnas en viss risk för att vattentrycket "trycker av" hela ventilen, men det är ordentligt åtdragen...inte med kung och fosterland, men ordentligt dragen är den.
puhh...mycket text...
Tack på för hand
/Dykarn
Har just rivit ut mitt kök (i bostadsrätt) och till min förvåning fungerade inte ena Ballofixen för att stänga av kallvattenledningen till kranen.
Jag beslöt att byta både kall och varmvatten ballofixerna. Sagt och gjort, nu sitter det nya ballofixer. Inget som droppar eller är otät, MEN...
Vid bytet på värmvattensballofixen fick jag inte ner klämringen långt ner på kopparöret (ja, jag har stödhylsa i). Klämringen sitter HELT på röret, den sticker inte upp något eller så, men den sitter bara med någon milimeter ner på röret, vilket gör att röret inte sticker helt in i ballofixen.
så.....vad säger ni. "Gör om gör rätt", eller "Sitter det så sitter det bra om det är tätt".
Som jag förstått det kan det finnas en viss risk för att vattentrycket "trycker av" hela ventilen, men det är ordentligt åtdragen...inte med kung och fosterland, men ordentligt dragen är den.
puhh...mycket text...
Tack på för hand
/Dykarn
Om det är tätt är det tätt.
Om du har svårt att sova, gör om.
Klämringskopplingar ska aldrig dras för kung och fosterland utan tills det blir tätt och klämringen skurit in i kopparröret. Stödhylsa används endast om det är glödgad kopparrör.
Om du har svårt att sova, gör om.
Klämringskopplingar ska aldrig dras för kung och fosterland utan tills det blir tätt och klämringen skurit in i kopparröret. Stödhylsa används endast om det är glödgad kopparrör.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 4 inlägg
Japps, det är glödgad kopparör.
Om klämringen har bitit kan inte ventilen tryckas av på grund av vattentrycket. Större risk då att man drar för hårt och drar sönder ventilen, i missriktad ambition att få det tätt.
Du får väl hålla lite extra koll på kopplingarna ett tag framöver, så de inte börjar droppa.
Du får väl hålla lite extra koll på kopplingarna ett tag framöver, så de inte börjar droppa.
Medlem
· Stockholms Län
· 4 inlägg
Jorå, kommer hålla ett öga på den. Bör man inte efterdra kopplingarna? Bara vid behov?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rörmokarn som installerade rören i min verkstadstoalett skruvade åt allt med fingrarna, sedan släppte han på vattnet och drog åt där det läckte. 8 år sedan.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholms Län
· 4 inlägg
Ok! Tack! Tror på detta. Om inte annat kommer det märkas när jag installerar kran och dylikt om ventilen inte sitter på ordentligt nog.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara