18 212 läst ·
28 svar
18k läst
28 svar
Få isär gjutjärnsrör
The boiling point of Lead is 1740 º C
Från Noblemind.com . Ni kan knappast få i er blyångor och skada er på detta sätt... Blås på om ni vill.
"1:Kapa röret en bit från muffen, sätt en slangklämma om muffen (så den inte spricker) stoppa en trasa i röret, späck bort bit för bit...
"
Slangklämma... Vilken bra ide! Åker jag på att byta gjutjärn nån gång ska jag komma ihåg det.
Från Noblemind.com . Ni kan knappast få i er blyångor och skada er på detta sätt... Blås på om ni vill.
"1:Kapa röret en bit från muffen, sätt en slangklämma om muffen (så den inte spricker) stoppa en trasa i röret, späck bort bit för bit...
"
Slangklämma... Vilken bra ide! Åker jag på att byta gjutjärn nån gång ska jag komma ihåg det.
Ett ämne kan avge ångor vid långt lägre temperaturer än dess kokpunkt. Att det avgår en viss mängd blyångor vid lödning med bly är nog ganska säkert. Men det verkar ju inte alls vara så farligt som jag trodde.gaffa skrev:
Nä att smälta blyet är ingen större fara men undvik som sagt att slipa det.
Sidan 15 i denna publikation har den undersökning av bly i blodet hos några som gjöt blytak i Lund för några år sedan:
http://www.ymed.lu.se/papers/bulletinen/1999nr4.pdf
och några sidor innan en undersökning av blyförgiftning om man blivit skjuten med blyhagel (?!?!)
Sidan 15 i denna publikation har den undersökning av bly i blodet hos några som gjöt blytak i Lund för några år sedan:
http://www.ymed.lu.se/papers/bulletinen/1999nr4.pdf
och några sidor innan en undersökning av blyförgiftning om man blivit skjuten med blyhagel (?!?!)
På med skyddsglasögon och fram med den stora hammaren och ge den en smäll.
I med ett pvcrör typ en halvmeter in i röret. På med murbruk runt skarven.
Dett förutsätter att röret ligger i marken eller i krypgrund, annars är det inte så snyggt.
I med ett pvcrör typ en halvmeter in i röret. På med murbruk runt skarven.
Dett förutsätter att röret ligger i marken eller i krypgrund, annars är det inte så snyggt.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Det går utmärkt att med gassvets smälta ut blyet och därefter med lätthet draga ut rörendan! Angående ev. blyförgiftningsrisk så skulle det i så fall gå omkring ett stort antal förgiftade herrar som i sin barndom gjöt tenn/blysoldater hemma på köksspisen med näsan rakt ovanför smältan.
Vilket det med säkerhet också gör. Googla lite på tennsoldater och bly/blyförgiftning.
Edit: Eller kolla sidan 8, näst sista stycket, i den här rapporten från kemikalieinspektionen.
Även sidan 25, punkt 5. Citat: "Blyånga bildas då bly smälter vid höga temperaturer. Denna "ånga" innehåller små inandningsbara blypartiklar och upptaget i lungan antas vara 100%."
Edit: Eller kolla sidan 8, näst sista stycket, i den här rapporten från kemikalieinspektionen.
Även sidan 25, punkt 5. Citat: "Blyånga bildas då bly smälter vid höga temperaturer. Denna "ånga" innehåller små inandningsbara blypartiklar och upptaget i lungan antas vara 100%."
prototypen skrev:
Av egen erfarenhet, efter att ha läst Prototypens tips ovan samt TN-funkis tips på http://www.byggahus.se/forum/77958-post9.html
vet jag att det går jättebra att borra ur lite försiktigt och bryta bort med valfritt verktyg (kniv, mejsel osv).
Men det tar ju en liten stund om man inte vill misslyckas.
För min del kostade det dessutom 4 borrar, allt eftersom jag blev less och följdriktigt mer aggressiv...
4 borrar är lyckligtvis en skitsumma i jämförelse med att misslyckas med den rörstump som kommer upp ur källargolvet!
Stort tack för tipset, Prototypen och TN-funkis!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tack för uppskattningen, jag har ju lite mer tålamod så min borr finns fortfarande kvar.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jodå jag har försökt det med men med ett stående rör så vill inte blyet "rinna bort".
Där står man då med flytande bly och en drevning bakom som bara nyper fast röret, och hett är det också.
Liggande rör där rinner blyet bort av sig självt. Ni kan ju fundera hur rörmokarn fick DIT blyet.
Protte
Där står man då med flytande bly och en drevning bakom som bara nyper fast röret, och hett är det också.
Liggande rör där rinner blyet bort av sig självt. Ni kan ju fundera hur rörmokarn fick DIT blyet.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden