RörBjörnen
RörBjörnen: [citat] Finns väl bara fördelar med att få ALLA rör ut genom vägg istället för golv i alla rum... speciellt badrum där du har vatten.... nu för tiden borrar man inte ens fast muggen i golvet ... utan man siliconerar fast den för att inte man vill ha hål igenom tätsikt.... /B
9 svar · 7,7k läst
L
Lobo69: Spola så snart som möjligt. Det här med ventilen löser inget. Det enda det kommer att göra är att dra ut på det tills det blir tvärstopp och i regel så blir det knepigare att få rätt på. läs dyrare. Vad du gör så börja inte med någon propplösare i detta läget. Då kan det bli riktigt dyrt.
12 svar · 13,3k läst
RörBjörnen
RörBjörnen: 1/2 tum = R15 Och då är det lätt att koma över till 15 cu rör...
4 svar · 2,9k läst
RörBjörnen
RörBjörnen: såvitt jag vet har jag aldrig sett en blandare varken kök, tvättställ, dusch som har annat än varm på vä, o kall på hö..... och då monterar jag alla möjliga från hela europa.....
4 svar · 36,7k läst
A
AndersLe: Ok,tack för tipsen. Nu är det bara att köra!
8 svar · 6,6k läst
D
danieldj: Tack för svaren, nu har vi iallafall fått ner priset
3 svar · 3,2k läst
S
systemfel: har bytat häng och stuprör från byggmax var hur enkelt som helst :) bara skarva och såga klippa hål med en liten plåtsax :)
6 svar · 3,6k läst
V
vedeldaren: Vad var anledningen till att man tätade brunnen från början? Kan det vara så att duschen inte var användbar pga något annat problem i rummet? Läkage, annat fel på avloppet mm?
3 svar · 1,1k läst
J
john_l: Det beror helt och hållet på vilken kommun du bor i. Räkna med minst 40.000 kr var i anslutningsavgift för vatten respektive avlopp om du väljer den kommunala varianten. Har du kommunalt VA har du inga problem med tankar eller annat. Då är bara rören på din tomt ditt problem, allt annat är kommunens problem. Kör du enskilt avlopp måste du ha tillstånd och tankar som ska tömmas.Finns
1 svar · 1,2k läst
T
Tjacko: Fishermansfriend Det ante mig att det troligen var så. Det går somsagt bra att ha brytaren där så du slipper onödig kabeldragning.
3 svar · 4,2k läst
B
Bele: Säkert frostfritt djup i Stockholm är vad jag fått höra 170cm. Oftast lägger man isolering och/eller värmekabel när man lägger någonting i efterhand som i ditt fall. En tumregel säger att 100 mm cellplast motsvarar att gräva 100 cm. Tror man ska lägga hel skivbredd dvs 120cm breda skivor över röret för att det ska gälla. En annan variant är att lägga ett U med isolering också
4 svar · 5,0k läst
J
javakungen: Hej, Vi har ett nybyggthus med carport. Carporten är som ett garage men utan port som är sammanbygt med huset. Grundplattan göts "i ett" med huset. Nu är det så att i carporten finns det en vattenutkastare på den bostadshuset sida och en golvbrunn. Men det finns inget fall från vattenutkastaren till golfbrunnen så vattnet bara ligger längs väggen tills det torkar. Husbyggaren hävdar
0 svar · 1,7k läst
Åsa76
Åsa76: OK, men det bör gå att ta bort och sätta dit nytt alltså? utifall gängan är trasig, vilket vi befarar. Nippelmn sitter ju fast.....på brickan sett utifrån. Om man sätter ny Mora variant borde ju PEX vara ok längd...
2 svar · 1,3k läst
·
C
Coop-Doc: Är brunnen inte för djup så kan du slamsuga ur brunnen så den blir djupare, om nu betongrören går längre ner. I annat fall kan du driva ner en rörspets i brunnen om nu inte brunnen står på berg.
2 svar · 12,3k läst
C
Coop-Doc: Skaver kabeln sönder så är den för lång och inte tejpad. Den hänger troligen nedanför pumpen och vid starter så rycker pumpen till och kabeln skaver mot bergväggen. Tejpa kabeln rejält och montera en 73mm pump om det är borrat 4" är det 5" så kan en 100mm monteras. //Danny
6 svar · 3,4k läst
C
Coop-Doc: Om brunnen är mer än 30år så kan den vara linstött, vilket innebär att foderröret inte är nerdrivet i fast berg. Tätningsmanschetterna som finns på marknaden är från 90mm och uppåt. En 90mm brukar går ner i ett gamalt borrhål. Försök att se hur många meter foderrör det är och montera manschetten 5m under rören. Vi får nu hoppas att du inte bara hade ett ytvatten som rann in,
7 svar · 5,6k läst
C
charta77: Köpte dyrare andra rör lokalt. Valde också istället att köpa en avkapad rulle. Köp två betala för fyra. Inte riktigt så illa. Ibland så låter man plånboken tala för mycket, ha en lokal handlare är oslagbart i många lägen och det skall man väl utnyttja. Behövde inget släp heller för den korta biten, hade det krisat hade jag kunnat hållit dom utanför fönstret på dörren, och
5 svar · 3,6k läst
A
Angi: Vi har en fjällstuga utan rinnande vatten. Undrar om det finns någon elektrisk isolerad vattenvärmare för att kunna ha varmvatten? Vi hämtar vatten i plastdunkar.
0 svar · 1,6k läst
H
Hus-kvarna: Tackar för alla svaren. Mvh Olle
10 svar · 16,2k läst
M
Montörn: Det här tycker jag är en bra lösning. http://www.saniflo.se/SANIPROSILENCERSK5886512.aspx Du behöver bara gräva ner en pem-slang från gästhuset till befintligt avlopp. Det finns olika modeller jag tog bara den här som ett exempel. kolla på deras hemsida den är bra.
2 svar · 5,2k läst
M
Montörn: Det finns securex övergångs koppling på vvs-butiken. Det är Vattete som har denna typer av övergång så den borde vara lätt att få tag på. (Sveriges vanligaste fabrikat)
1 svar · 3,4k läst
M
Montörn: Om du inte vill ha någon strypning drar du 28mm cu rör annars räcker det säkert med 22 rör. En standard servis från det kommunala nätet är 32x2,9 pem slang alltså id 26mm. Cu 28 rör är 1,2 i gods och 22 är 1mm i godstjocklek.
2 svar · 1,9k läst
M
Montörn: Japp! Visst kan jag ge dig några förslag men jag vet inte riktig vad du ska använda den till. Nytt montage.renovering? Den här är väldigt universal funkar till både nytt och i gammal wc-stos och exc. 12mm. http://www.vvsinfo.se/db/db_default.aspx?RSK=2316847 Fördelen med den du titta på först är att om man har höjt golvet så wc stosen inte räcker upp så måste den inte kapas det
3 svar · 2,6k läst
M
Montörn: Vi har en på toaletten på jobbet och den har gått felfritt i 6år sånär som på ett batteribyte
1 svar · 1,7k läst
M
Montörn: Har du ingen gängskarv på värme röret som du kan dela det i? Då är det ju lättare att få en bra skarv.Annars får du t.ex använda en unifixkoppling med en lödnippel i.
1 svar · 4,1k läst
C
Caesar1: Tack för svaren. Bytte rören när man ändå var igång.
4 svar · 4,7k läst
K
Kodax: Vi har en längre tid hållit på och fixat för ett tomt köp. Det var redan problem i början med dagvattnet där en föregående köpare inte gjort någon större planering på den biten. Men vi började undersöka saken och anlitade en geolog. Hon tyckte att vi skulle leda vatten i diken/rör ner mot en tjärn. Och dom samtal vi har haft med markägaren där sissta delen av diket/rör ca:30m
0 svar · 1,5k läst
J
jesan: Hej, Vad kan man kräva att en vvs-installatör kontrollerar vid en nyinstallation? Tänker närmare på rörens skick, anslutningar till stammar mm. I mitt fall anslutning av en toalett (med kvarn) till ett 70mm gjutjärnsrör där det tidigare bara funnits dusch + handfat. Finns detta reglerat någonstans? /E.J
0 svar · 1,1k läst
E
El_-micke: spelar inte så stor roll bara det är fri väg......ofta man ser spilledningen mynna ut på gavlen
1 svar · 1,2k läst
M
mikaelbe: Nej, det skall inte vara nåt problem med att de läcker in luft, dock kan de sluta funka efter några år. Jag skall snart byta ut tre st avluftare då flottören i dem har fastnat. Så fort jag öppnar plastpluppen så börjar det rinna ut vatten (förre ägaren hade skruvit i dem rejält). Har köpt tre nya där jag fick med backventiler. Dessa sätts på själva ledningen, därefter skruvas
3 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.