P
La denna fråga i badrumstråden men den passar nog bättre här.

Tänkte använda pex slang istället för prisol rör men funderar lite över hur den ska klamras i bjälklaget. Är det ok att fästa den med vanlig spikklammer för elkabel eller ska det vara några speciella don. Jag har bara slangen,inget skyddsrör mao.
Alla instruktioner jag hittar gäller med skyddsrör så det kanske är så man måste göra i alla fall.

Om den ligger an mot trä, skall du se till att ha någon form av glidmaterial mellan PEX-slangen och träet. Annars kommer du att få ordentligt med knäpp och knarr när slangen utvidgar sig. Ett tiotal varv med grov markduk vid fästpunkten brukar vara bra. Jag brukar använda plastat patentbandsom "klammer" över detta.

P
Rörbutiken här i Huddinge rekomenderade vanliga rörhållare i plast, sådana som man brukar sätta upp rören på en vägg med.

Peter_K skrev:
Rörbutiken här i Huddinge rekomenderade vanliga rörhållare i plast, sådana som man brukar sätta upp rören på en vägg med.
Det blir också bra, men jag är för snål för att köpa dessa. ;)
Glöm som sagt inte glidmaterial om PEX:en ligger an mot trä.

P
Tack för tipset. Det kommer den att göra på ett ställe.

Om det är skyddsrör runt, brukar det gå alldeles utmärkt med vanliga hålband..

P
Inget skyddsrör. Kändes inte som någon större vits och tror inte det hade fått plats då det blir bra trångt i väggen under handfatet då det så klart sitter ett handfat mitt för i badrumet som ligger vägg i vägg med toan.

P
Ska man täta med latexfog mellan våningsplanen? Sitter VP rör i hålen mot källaren och uppåt är det bara borrade hål i det massiva trägolvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.