7 206 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Klamra PEX rör.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 917 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 917 inlägg
La denna fråga i badrumstråden men den passar nog bättre här.
Tänkte använda pex slang istället för prisol rör men funderar lite över hur den ska klamras i bjälklaget. Är det ok att fästa den med vanlig spikklammer för elkabel eller ska det vara några speciella don. Jag har bara slangen,inget skyddsrör mao.
Alla instruktioner jag hittar gäller med skyddsrör så det kanske är så man måste göra i alla fall.
Tänkte använda pex slang istället för prisol rör men funderar lite över hur den ska klamras i bjälklaget. Är det ok att fästa den med vanlig spikklammer för elkabel eller ska det vara några speciella don. Jag har bara slangen,inget skyddsrör mao.
Alla instruktioner jag hittar gäller med skyddsrör så det kanske är så man måste göra i alla fall.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Om den ligger an mot trä, skall du se till att ha någon form av glidmaterial mellan PEX-slangen och träet. Annars kommer du att få ordentligt med knäpp och knarr när slangen utvidgar sig. Ett tiotal varv med grov markduk vid fästpunkten brukar vara bra. Jag brukar använda plastat patentbandsom "klammer" över detta.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 917 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 917 inlägg
Inget skyddsrör. Kändes inte som någon större vits och tror inte det hade fått plats då det blir bra trångt i väggen under handfatet då det så klart sitter ett handfat mitt för i badrumet som ligger vägg i vägg med toan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden