Efter att åter ha varit och handlat på mig lite rörprylar för att koppla lite vatten i stugan kan jag inte låta bli att irritera mig på att det blandas beteckningar högt och lågt. Exempelvis är det G-tumbeteckningar på varmvattenberedare och armatur medans alla rördelar kör med R-beteckningar. Har man lite extra tur så blandar man dessutom G- och R-beteckningar för samma produkt. För min varmvattenberedare anger försäljningsstället R-beteckningen och på produkten står G-beteckningen. Anslutningsslangar däremot verkar hålla sig till enbart G medans IKEA inte har hunnit gå över till de redan gamla R-beteckningarna. De anger fortfarande tum, utan G.

Nu verkar det som att de gamla tumbeteckningarna någon gång översattes till R-beteckningar och nu är man på väg tillbaka till tumbeteckningar, men man sätter ett G framför. Någon som kan förklara varför man håller på att vimsa på det här viset?

Etfersom det inte är en helt logisk uppbyggnad i beteckningarna måste man ha med sig en översättningstabell alternativt plugga in den innan man drar och handlar. Exempelvis är G1/2 samma som R15.

G1/8 = R6
G1/4 = R8
G3/8 = R10
G1/2 = R15
G3/4 = R20
G1 = R25
G1 1/4 = R32
G1 1/2 = R40
G2 = R50

Finns det någon logik i varför det finns två beteckningar eller får vi finna oss i en lång övergångsperiod?

Redigerat:
  • Gilla
baal och 2 till
  • Laddar…
M
Det har funnits olika standarder för olika områden å i olika delar av Världen, vilka med tiden har glidit in på varandras områden, eller fått en ny gemensam stadard med övergångsperioder. T.o.m cycklar har haft en helt egen "standard". Tyvärr får vi dras med eländet i många år än, å tvingas använda övergångar å annat bök. Man kan nästan säga, att man förr uppfann dom en gängtyp, till varje specifikt område... Har en gång "för länge sen" försökt lära mig dom olika gängorna. Men gav snabbt upp, när jag upptäckte att det var långt mer komplicerat, än jag kunnat drömma om..

magentis.

Redigerat:
Som extra bonus, klämringskopplingar i mm... Har vid några tillfällen skickat någon närstående(hm...) till närmsta byggaffär för att köpa ex. en kulventil enligt: "R15 utv. x klämk.15mm" och fick en med klämkopplingar för 15mm rör i båda ändar etc etc. Jag kan dessvärre inte skylla på fru...Personen i fråga... utan på alla (för oss amatörer...)blandade nuffror.

M
bigsnucke skrev:
Som extra bonus, klämringskopplingar i mm... Har vid några tillfällen skickat någon närstående(hm...) till närmsta byggaffär för att köpa ex. en kulventil enligt: "R15 utv. x klämk.15mm" och fick en med klämkopplingar för 15mm rör i båda ändar etc etc. Jag kan dessvärre inte skylla på fru...Personen i fråga... utan på alla (för oss amatörer...)blandade nuffror.
Det är garanterat inte bara glada amatörer, som svär över alla "standarder" som finns.

magentis.

Rörgängans tillkomst är ... ja ... ett engelskt påfund.

Man gjorde rör med ex.vis 1/2" innermått, sedan en hel del metall utanpå hålet och standardiserade gängan, utvändigt är den 20,995 mm, .... sedan..... så kunde man göra tunnväggigare rör och inte kunde man då ändra ytterdiametern, så idag finns det inget på 1/2" som är 1/2".

R är bara en avrundning till mm, en strävan att övergå till mm men allt på rörgängan är i grunden tum. Stigningen räknas hur många gängvarv det går på en tum (28 - 11 ggr/tum).

Anger man R mått går det att mäta med tumstock, även om även den är i mm, åtminstone på ena sidan.

Tänk även på varför vi använder 25, 28 och 32 mm rör (1", 1 1/8", 1 1/4")

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.