1 482 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Diskvattenavlopp
Ska gräva ner en tunna under stugan för diskvattesavlopp. Tänkte sedan ha en dränkbar pump för att sprida ut diskvattnet på olika områden på tomten (detta är så man ska göra i ett koloniområde).
Räcker det med en billigare dränkbar pump eller behöver man en dyrare modell för att klara av diskvatten?
Funderar också hur jag enklast ska upptäcka om tunnan börjar bli full. Kanske någon typ av flottör? Eller göra ett hål långt upp på tunnan och koppla dit en slang som leder bort vattnet om man inte skulle hinna tömma med pumpen innan det fylls upp. Eller har någon en smartare ide kanske?
Räcker det med en billigare dränkbar pump eller behöver man en dyrare modell för att klara av diskvatten?
Funderar också hur jag enklast ska upptäcka om tunnan börjar bli full. Kanske någon typ av flottör? Eller göra ett hål långt upp på tunnan och koppla dit en slang som leder bort vattnet om man inte skulle hinna tömma med pumpen innan det fylls upp. Eller har någon en smartare ide kanske?
En fråga "off topic". Bara nyfiken på kraven på diskmedel som får släppas användas. Eller omvänt, vilka restriktioner finns för användandet? Vart tar lakvattnet vägen sen.., nån infiltrationsbädd utanför omtrådet.., eller övergöder ni nåt vattendrag liksom i största allmänhet.., eller hur fungerarar det?
Yuphin, du behöver inte svara på mina frågor, om du inte vill. Dom har ju trots allt, inte ett smack med din fråga att göra....
magentis
Yuphin, du behöver inte svara på mina frågor, om du inte vill. Dom har ju trots allt, inte ett smack med din fråga att göra....
magentis
vad koloniföreningen säger är att man ska sprida diskvattnet på oliak ställern på tomten varje gång...man ska i princip ha en hink under diskbänken för att samla vattnet i...jag gräver ner en tät tunna istället och sprider me hjälp av en dränkbar pump, det borde vara helt ok om man som sagt sprider ut det på olika ställen varje gång...och sprida med en slang borde vara bättre än att slänga ut en hel hink på samma ställe...
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Ja ni har väl fått tillåtelse att göra så från kommunen.... Men praktiskt har det eg ingen betydelse att ni sprider ut det. Det som inte tas om hand av växtligheten, kommer ändå att ta samma väg å hamna på samma ställe, hur mycket det än sprids ut på era kolonilotter. Det är så övergödningsproblemet å giftansamlingar/gifturlakningar skapas i praktiken.. Alltså, man sprider först ut det över en stor yta, men sen nere i jorden så tar vattnet sina uråldriga vägar (det som inte hinner tas upp av växtligheten), å hamnar till slut på exakt samma ställen som det alltid har gjort..
magentis
magentis
> Det som inte tas om hand av växtligheten,
fast det är väl det som är poängen. Växtligheten tar hand om de mängder det kan bli frågan om. Kolonistugor används bara under den period då växtligheten frodas. Sannolikt tillförs en massa gödning utöver diskvattnet också...
fast det är väl det som är poängen. Växtligheten tar hand om de mängder det kan bli frågan om. Kolonistugor används bara under den period då växtligheten frodas. Sannolikt tillförs en massa gödning utöver diskvattnet också...
Jo säkert.., jag var mest intresserad av vad som fick användas.., allt förekommande diskmedel är ju inte direkt fördelaktigt att sprida. Å som de människor vi är, lär det rinna ner ett å annat som inte är tillåtet åxå. Är faktiskt förvånad över att det ens får förekomma, då "Storebror" t.o.m har förbjudit oss människor, att skita på ett gammalt hederligt torrdass...edvinf skrev:
magentis
Precis så är det. När vattennivån stiger kommer vippan att vika uppåt och då slår pumpen igång, sedan när nivån är låg igen så slår pumpen avyuphin skrev:
Bifogar en länk så du ser hur den ser ut.
http://www.euroswedepump.se/lans.htm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden