När jag satte i såna gröna väggbockfixturer så följde det med blåa saker som man nog ska trä på pexslangen.
Men hur är det egentligen...

Nu kommer ju skyddsrör och pex ut ur den kaklade väggen, hur ska skyddsrören kapas i förhållande till kaklet? Det ska ju sitta en täckbricka sen också....ska endast pexrören gå ut ur den?

Fixturen ska kapas med gipset, eller vilken väggbeklädnad man nu har under kaklet. Men det förstår jag du har gjort.

Sedan ska ju tätskicket ansluta mot skyddsröret. Likaså ska ju skyddsröret gå genom hål i kakel.Så långt stämmer väl det.

Själva skyddsröret ska sedan kapas så det sticker ut en aningen ur kaklet. Det finns specialverktyg för detta har jag läst mig till som kapar 2 mm utanför. De blåa plopparna är för att centrera vattenröret i själva skyddsröret. PEX slangen ska sedan kapas enligt det mått som anges för aktuell väggbricka. Vanligtvis 2 cm +/- 1 mm.

Lycka till.

:D Erber

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Skyddsröret behöver inte gå igenom kaklet, det räcker om det sticker ut ett par mm utanför väggskivan, lagom så att man kan få på en manschett till tätskiktet
Den gröna fixturen kan med fördel kapas ett par mm innanför utsida väggskiva, för att den inte ska påverka manschetten,
De blå centreringspluggarna går inte alltid att använda, det beror lite på vad för väggfäste man har,
En del modeller, t.ex en av Oras, går in i skyddsröret en bit,

Kapa fixturen 2mm innanför utsida väggskiva.
Skär skyddsröret 4-5 mm utanför väggskiva
Kapa pexslangen 15 cm utanför vägg, inför kakling,
Kapa sedan till den i rätt längd när du satt dit väggbrickan.

Jag tror att Uponor har rätt tydliga anvisningar på sin hemsida..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.