K
Kurtivan: Där har jag letat men där fanns inga instruktioner för att smörja. Endast att det var silikonfett som skulle användas. Tack ändå.
4 svar · 6,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Låter som en väldigt liten uppoffring. ;) Om du anväbnder dig av silikonolja; se till att det inte hamnar i närheten av elektriska detaljer. Det kryper så in i helvete och kommer det i ett gnistgap bildas kiselkarbid med dålig kontakt som följd.
4 svar · 3,4k läst
J
Jenzza: http://www.ibeco.se/ Har vad du behöver.
1 svar · 7,3k läst
R
ryabacken: Nån som vet om det går att använda nåt annat att koppla med?
1 svar · 2,0k läst
A
andersmc: [citat] Rinkaby Rör, förmodligen.
4 svar · 2,4k läst
J
janne5011: tänkte bara följa upp detta nu när jag vet mer och bättre=).med vad man behöver för att fixa värmekabel inne i vattenslangen,här är vad jag köpte för att ansluta varmvattenberedaren: vattentät genomföring ETL R20 325 :- sexkantnippel R15 79:- slangnippel utv 25R 79:- Prk 32 mm T-rör 359:- jordfelsbrytare ca 80:- pem slang 32 mm 300:- anslutning til pumpen 100:- frostguard 1150:-
5 svar · 2,2k läst
E
e6daniel: Jag hade viss framgång under em. idag. Tyvärr löste det inte problemet - avsaknad av värme. Efter mer grävande hittade jag termistorn. Den ser som v-g påpekar ut som en liten stav. Jag gjorde rent den och mätte på den. Den visar sig ha en resistans på 70kOhm vid rumstemperatur och resistansen minskar när jag värmer den i handen. Mätningarna gjorde jag vid kretskortet varför inga
2 svar · 8,0k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Vi behöver troligtvis byta ett kallvattenrör som går från källaren till övervåningen genom mellanväggar på bottenvåningen... Hur går sådant till praktiskt?? måste alla väggar rivas eller kan man på något sett nyttja det befintliga röret i samband med att det dras ut?
0 svar · 1,7k läst
T
Tjacko: Att få till trycket är ju bara frågan om pump och det kostar inte många tusenlappar. Radon i vatten smakar eller luktar ingenting så det får du reda på genom vattenprov. För att bli av med radon krävs luftning, vilket inte är en så dyr historia och relativt enkelt och lätt. För att få mjukare vatten behöver du ett avjoningsfilter. Fördel med egenbrunn är ju att det är billigare,
1 svar · 4,7k läst
V
viktorj: Jag hade samma problem och drog upp pumpen några meter å sen startade jag pumpen å lät vattnet flöda dirket ur slangen från pumpen. Funkade kanon. Sen kapade jag av PEM slangen 3 meter å sänkte ner igen. Blev riktigt bra..... Lycka till
21 svar · 14,8k läst
6
62_an: Det funkade bra! Det var bara att skruva! Tack för hjälpen! MVH L-O
3 svar · 3,3k läst
B
bluebox: Eftersom det är en och en halv plans villa så är det väldigt litet utrymme mellan isoleringen på övervåning och yttertak. Enl Älvsbyhus så ska utrymmet inte vara krypbart utan bara inspekterbart genom gavelventiler. Jag frågade också om jag skulle kunna ta upp en lucka på övervåning så jag kunde ta mig in till taket. Skulle jag inte göra sas det pga av att ångspärren skulle
2 svar · 3,3k läst
T
Tjacko: På tex debe kan du kolla och begära in pris för pump och tillbehör som jämföresle annars. http://www.debe.se/Katalog2008.pdf Sidan 9 finner du tex kompletta pumppaket, vilken pump du ska ha går inte att säga först du borrat brunnen och vet vilken nivå gvy står på. Men det kommer att räcka med en relativt liten pump skulle jag tro. Men där ingår allt du behöver så en
4 svar · 5,1k läst
P
Pedda_P: Ha ha, tack å bock, julefrid var det här :-)
12 svar · 2,7k läst
·
E
El_-micke: byt den mot en ny längre det finns hos dom flesta rörfirmorna det där med att skarva brukar inte vara så poppis hos försäkringsbolagen om det skulle strula......
1 svar · 11,2k läst
P
Per72: [citat] Det verkar inte som att det jag eftersöker finns så jag får klara mig mer era tips.. Tack!
5 svar · 2,5k läst
joflopp
joflopp: Den är tillräckligt smidig för att vända tillbaka på en 25 mm PEM. Har kommit lite annat emellan själva projektet men det ska nog gå att göra som tänkt.
8 svar · 16,5k läst
S
Strulputten: Tack ska ni ha! Då fortsätter jag att slipa innan jag kopplar. Smärgelduk på rulle låter som en utmärkt idé.
4 svar · 8,3k läst
A
AndersS: Visst fungerar det, koppla in tvättmaskinen och prova. Kör någon gammal vit handduk eller lakan för att testa och hur resultatet blir.
16 svar · 6,1k läst
H
hheheh: på min var det då märkt vilken som är diskmaskin. Det är röret i mitten på min Mattsson blandare iaf. Varmt till vänster, kallt till höger.
2 svar · 2,9k läst
J
jakim: Jag har lock med packning på min fördelare men jag kan inte svara på om det funkar med nått annat...
3 svar · 1,5k läst
bebben
bebben: Nånting använder vatten i samma takt som din vattenmätare rör sig. Värmepanna, värmepump, läckage ?
1 svar · 1,4k läst
J
JeRo: Det var på pricken. Tack så mycket!
2 svar · 1,0k läst
H
h2oro: Provpumpa, är det att tömma hela brunnen eller hur går det till?
6 svar · 12,4k läst
E
ejwbegysv: Avluftning brukar oftast gå ut på taket eller liknande... Finns även s.k Vakumventiler som man kan ansluta inomhus...
1 svar · 1,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vad gäller avledning av vatten kan du få lite information här: http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/vattenverksamhet/markavvattningochdagvatten.4.7502f61001ea08a0c7fff23316.html#Text2
38 svar · 5,1k läst
T
T2: Unigum har jag ju hemma. Då är det bara att rulla ett gäng linor och trycka dit, sen skruva fast luckan igen, och för säkerhet lite silicon runt hela luckan.
5 svar · 2,1k läst
blåhaken
blåhaken: Miljökontoret i alla fall i Stockholm vet jag har något som kallas LOD (Lokalt omhändertagande av dagvatten). Antar att det gäller i de flästa kommuner. Det finns till för att dagvattnet från tak vägar etc innehåller så mycket föroreningar. Om dessa släpps ut i dikena för att sedan rinna rätt ut i havet el dulikt, bidrar det till försurning av sjöar och vattendrag. Därför krävs
15 svar · 11,1k läst
P
Per72: [citat] Det kan jag inte svara på ,men jag vet att de rörmockare jag känner helst använder sig av lin.
10 svar · 1,5k läst
·
P
Plira: Jag har precis köpt ett stort hus från 1932 på 250 kvm plus 125 kvm källare, 2 duschrum med toa, 2 toa och 2 kök. Avlopp och vattenledningar måste bytas i hela huset. Kök och badrum kommer att göras om samtidigt. Hur mycket skall jag budgetera för byte av avlopp och vattenledningar ?
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.