Hej!

Jag behöver lite hjälp med att få idéer om vad som kan vara felet.

Här kommer bakgrunden:

En välkänd konsultfirma har tagit jordprover, grävt provgrop och arbetat fram en ritning på en trekammarbrunn med markbädd. En välkänd entreprenadfirma har byggt anläggningen enligt ritningen.

Resultat:
Vi har använt anläggningen i två år.

Slamavskiljaren och spridningsbrunnen är smockfulla. Slamtömmaren sa att han pumpade 4 m3 ur vår slamavskiljare som är sammanlagt 2 m3 stor. Det rann tydligen bara tillbaka från markbädden.

Vi har inte haft några större problem inne, bara lite lukt i den första toaletten.

Nu när snön tinat bort gick jag i går och inspekterade och fann att det "läckt" ut avloppsvatten ur markbädden, för det fanns pölar som inte doftade underbart på ett speciellt ställe.

Vad kan felet vara? Inom kort kommer entreprenören (som menar att de följt ritningen till punkt och pricka) och konsulterna (som menar att de dimensionerat en bra anläggning) att komma ut och titta och diskutera. Det hade varit bra om jag hade lite mer kött på benen om vad som kan vara felet.

Hjälp!

Hur ser det ut i uppsamlingsbrunnen?
Eller är det en infiltration du har?

Markbädd lägger man bl.a. där marken är för tät för att ta emot vatten i en infiltration. Markbädd är en sorts konstgjord infiltration där man lägger dit de lager som avloppsvattnet ska filtreras genom. Eftersom marken sedan inte tar emot det renade vattnet så måste det tappas av någon annan stans. Vart töms din markbädd? Vad som helst kan ha hänt, t.ex. utloppet tjälat igen eller satt igen av annat skäl.

Hej på er. Alltså, så som jag förstått det finns inget utlopp...eller...jag vet faktiskt inte...fatta va irriterande när man väljer alla de dyraste alternativen bara för att slippa sätta sig in i sånt här och så blir det knas ändå.

Det måste alltså finnas ett utlopp? Hm....

Det verkar som du har en infiltration.
Har du någon dokumentation på anläggningen, t.ex. ritningar eller tillstånd från kommunens miljökontor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.