7 701 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Konisk vs rak gänga
Finns det både koniska och raka gängor i rörgebitet, tex rak R15 och konisk R15? Är det till ytterligare exempel koniska gängor i änden på blå rör och svarta rördelar, men rak gänga på rördelar av mässing?
Kan man då alltså inte skruva i en mässingsbussning R15 i en svart rördel med invändig R15? Måste man alltid hålla sig till enbart blå rör och delar eller mässingsdelar och klämkopplingar enbart?
Ytterligare ett exempel: Jag vill byta ut en radiator som varit monterad med blå rör och delar, till en ny större med en RAK radiatorkopplingssats. Ur väggen kommer det då två blå rörändar med utvändig gänga, kan jag då skruva dit en kromad mässingsvinkel med invändig gänga och vidare med en "Nippel med mutter" (art. 4359 på RR) för varje anslutning på kopplet?
Kan man då alltså inte skruva i en mässingsbussning R15 i en svart rördel med invändig R15? Måste man alltid hålla sig till enbart blå rör och delar eller mässingsdelar och klämkopplingar enbart?
Ytterligare ett exempel: Jag vill byta ut en radiator som varit monterad med blå rör och delar, till en ny större med en RAK radiatorkopplingssats. Ur väggen kommer det då två blå rörändar med utvändig gänga, kan jag då skruva dit en kromad mässingsvinkel med invändig gänga och vidare med en "Nippel med mutter" (art. 4359 på RR) för varje anslutning på kopplet?
Klicka här för att svara