Lånade en tråd för att få frågan besvarad, men försöker på nytt i en egen tråd...

Skulle skruva upp OSB skiva i väggen (allrum). På andra sidan väggen ligger badrummet... Tänkte helt fel kring måtten och lyckades skruva rakt i avloppet till handfatet.

Ca 3 cm ovanför betongplattan (75 mm rör) i en bärande vägg (95mm).

De rörmokare jag pratat med rekommenderar följande: såga av och montera en skarvmuff, men det lär inte få plats.

Går det täta skruvhålet på något sätt?

Våtrumsfog
Slipa på röret och använda epoxi
Lim? (fäster det på röret?)
Försöka spänna fast någon laglapp med klämband?

Tacksam för svar

M
På ett så litet hål, så skulle jag använda smältlim som fäster på PVC. Först en mindre klick så att du ser att det fäster, sen en större, som du kletar ut lite lagomt med t.ex skaftet på en mejsel, som du smörjt in med lite flytande tvål, så att du inte blir sittande med en mejsel i väggen åxå :-)

magentis

Ta en skruv med en stor skalle, placera en O-ring mot skallen och skruva in i hålet. Det kommer funka till nästa renovering ;)

Thomas59
Nyckelmossen skrev:
Ta en skruv med en stor skalle, placera en O-ring mot skallen och skruva in i hålet. Det kommer funka till nästa renovering ;)
...och du får en snygg hängare för hår och annat kul som åker ner i avloppet, på köpet:D

M
Jag måste få fråga. Varför vill så många dra in en skruv i avloppsrören vid skada? Mig veterligen, så är den typen av lagning eller fel, bland de vanligaste orsakerna till stopp i röret...
Papper, hår tamponger hakar fast, å så börjar fettbildningen som till slut med 100%-ig säkerhet ger stopp i röret...
Jag har själv en tid jobbat som rörmockare tillsammans med min farbror, å haft det tvivelaktiga nöjet att rensa å t.o.m tvingats kapat sönder rör med skiten rinnande ner efter armarna. Många ggr just p.g.a att man skruvat eller spikat i rören. Å jag lovar, det är ingen blommig doft som kommer ur dom rören, en het å solig sommardag :-)

magentis

M
Thomas59 skrev:
...och du får en snygg hängare för hår och annat kul som åker ner i avloppet, på köpet:D
Ops, du hann visst före :D

magentis.

Smältlim lät som en bra idé (därefter sätter jag någon form av gummilapp över (klippa till en bit av syllisoleringen) och drar dit den med en slangklämma.

Det hade nog fungerat.... i alla fall tills det börjar rinna vatten på golvet i allrummet.

Andra förslag?

M
bergstrollet skrev:
Smältlim lät som en bra idé (därefter sätter jag någon form av gummilapp över (klippa till en bit av syllisoleringen) och drar dit den med en slangklämma.

Det hade nog fungerat.... i alla fall tills det börjar rinna vatten på golvet i allrummet.

Andra förslag?

Det duger, ett stående trycklöst avloppsrör, rinner det inte mycket i som kommer att pricka ditt lilla skruvhål.

magentis

Thomas59
magentis skrev:
Jag måste få fråga. Varför vill så många dra in en skruv i avloppsrören vid skada? Mig veterligen, så är den typen av lagning eller fel, bland de vanligaste orsakerna till stopp i röret...
Papper, hår tamponger hakar fast, å så börjar fettbildningen som till slut med 100%-ig säkerhet ger stopp i röret...
Jag har själv en tid jobbat som rörmockare tillsammans med min farbror, å haft det tvivelaktiga nöjet att rensa å t.o.m tvingats kapat sönder rör med skiten rinnande ner efter armarna. Många ggr just p.g.a att man skruvat eller spikat i rören. Å jag lovar, det är ingen blommig doft som kommer ur dom rören, en het å solig sommardag :-)

magentis
Ajja bajja, inte sitta å såsa vid tangentbordet:rolleyes:

Papper, hår och tamponger - larvigt!

Vi fick stopp i avloppet när jag en tid bodde i bostadsrätt. Tog dit en firma som filmade avloppet och förutom det vanliga hittades;

-en liten leksaksbil,
-en del av en hårborste
-en diger samling kondomer

och TADA! en mobiltelefon:eek:

och rörisarna var inte ens förvånade.

M
Thomas59 skrev:
Ajja bajja, inte sitta å såsa vid tangentbordet:rolleyes:

Papper, hår och tamponger - larvigt!

Vi fick stopp i avloppet när jag en tid bodde i bostadsrätt. Tog dit en firma som filmade avloppet och förutom det vanliga hittades;

-en liten leksaksbil,
-en del av en hårborste
-en diger samling kondomer

och TADA! en mobiltelefon:eek:

och rörisarna var inte ens förvånade.
Ha ha ha, ja jag kan ju inte påstå att det är så mycket annorlunda på campingar under högsäsong. Jag begriper då rakt inte hur folk äter, så förbannat mycket konstigt dom verkar skita ut :D

magentis

Thomas59
magentis skrev:
Ha ha ha, ja jag kan ju inte påstå att det är så mycket annorlunda på campingar under högsäsong. Jag begriper då rakt inte hur folk äter, så förbannat mycket konstigt dom verkar skita ut :D

magentis
Hmm, ja kondomer kan jag väl i stunder av dishamoni tänka mig att dom skiter ut men skiter dom mobiler och leksaksbilar har dom nog inte lagat mat med recept från Bonniers stora kokbok.

En schyst tvåtumsskruv i avloppet borde dock kunna fånga upp även sådana föremål.

Thomas59 skrev:
..och här på landet har vi skruv i olika längder ;)

magentis skrev:

magentis
Tur att man inte utbildar sig till rörmokare! :D

//Patrik

M
Patrik_Hed skrev:
Tur att man inte utbildar sig till rörmokare! :D

//Patrik
A man's got to do, what a man's got to do :D

magentis.

Slangklämma med en bit cykel slang..

Räcker.

eventuellt lite silicon mellan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.