Finns det något av minireningsverken på marknaden som klarar det ökade slammet som blir av att man använder en avfallskvarn?

Uponor's representanter som visade sitt minireningsverk - det som ser ut som 3 kulor - på villamässan i höstas hävdade att det skulle funka fint. Troligen lite mer slam så det kan bli tätare tömningar. Fann hänvisade till vad jag antar var deras konstruktör och han sa att det funkar fin-fint med deras Fann's Biobädd 5 som ska sitta efter en slamavskiljare. Man måste räkna med upp mot 50% mer slam så endera tätare tömningar eller större slamavskiljare.

Ok, intressant. Det var just när jag läste den beskrivning som Uponor skickat (http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/IE/PDF%20-%20IE%20Brochures/Installationsanvisningar/Installationsanvisningar/minireningsverk%20instr%20bok.pdf) till mig som fick mig att fundera. I den står det i en varningsruta på sid 16:

"Viktig information
OBS! Den biologiska reningen är ytterst känslig för olika giftiga ämnen, t.ex, oljor, starka syror, alkalier etc. Belasta inte avloppet med följande:

-Hushållsavfall och liknande avfall(potatis- eller fruktskal, matrester, kaffesump, tobaksfimpar)
-bla bla bla . . . . . .. "

Det är ju potatisskal och matrester jag vill mala ner.

Det är säkert så att man får tänka sig för vad man mal ner. Man måste nog tänka sig för vad man häller i avloppet redan utan avfallskvarn och utan minireningsverk. Det pågår ju biologiska processer i en markbädd/infiltration också och dessa kan slås ut av sådant som är giftigt för dem.

Mailade Uponor och frågade, fick svar från en herre på miljöteknik som svarade:

"Det fungerar utmärkt med en kvarn till vårat minireningsverk."

Case closed :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.