OM man behöver en snäv vinkel med PEX så kan man varmbocka dem enligt det jag läst mig till.

Men är det någon som vet vad man det för "varmbockningsstöd" man använder.
Det KAN bli så att jag måste böja röret rätt snävt.

:D Erber

jag gjorde en bockningsmall av trä. Värm röret tills det blir genomskinligt och sedan är det bara att böja. Vilken dim. och vilken radie ska du bocka?

Det är 15/25 Wirsbo RiR.

Det var bara när jag nu ska böja eländen så tycket jag det kändes så styvt. Det är själva böjen där rören, kommer går genom trossbotten, ska upp via väggens bottenregel och upp i själva väggen. Har borrat två hål där rören ska komma och upp 55 cm i väggen och där ut genom vägg med rörbocksfixtur 25 till handfatsblandarna.

Så vinkeln är 90 grader. Har inte mätt radien. Jag tänkte jag frågar hellre en gång för mycket än att man står där med en slang man böjt för mycket så den deformeras med skarpa kanter. Men det kanske räcker med slangens naturliga radie när den är kallbockad med inte allt för mycket våld.

Kom och tänkta på en annan sak: hur mäter man på bästa sätt så man får så lite spill som möjligt när man ska dra mellan punkt a och b. Sätter man fast i ena änden och drar eller mäter man grovt och drar och sedan finkapar?

:D Erber

Det brukar funka fint med en fixtur och kallkrökning. Tror att 25-fixturen ger en radie på runt 150mm.
Annars värmer du PEX:en tills den blir genomskinlig för varmbockning. Problemet är att den nu är mjuk som en trädgårdsslang och det är väldigt lätt att platta till den. Fördeln med PEX är ju samtidigt att denna värmebehandling återställer röret till sin ursprungliga form.

P
Hur mycket vågar man elda på innan röret blir förstört? Försökte lite med varmluftspistolen men för att få röret genomskinligt lär man väl få hålla på ganska länge med inte allt för hög temp på pistolen?

Peter_K skrev:
...Försökte lite med varmluftspistolen men för att få röret genomskinligt lär man väl få hålla på ganska länge med inte allt för hög temp på pistolen?
Det stämmer. Det brukar ta runt tio minuter.

• Gilla
Klånk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.