Har hus byggt -61 med gjutna avloppsrör. Vissa korrosionsfläckar på dessa samt radiatorer (vattenburen värme). Någon med erfarenhet hur konditionen kan vara på dessa rör/stammar????

Det är väl gjutjärn du frågar på?? Går det att trycka hål med en skruvmejsel så är det hål, men det kan också bara vara lite rost på utsidan.

Får väl citera N Puh: med bin/gjutjärnsrör kan man aldrig så noga veta.

Protte

Ok. nej det går inte hål om man skrapar på detta. ja det är gjutjärnsrör. Antar att man får låta en rörmokare besiktiga rören för att få veta men undrar om nån har erfarenhet av sådana rör med denna ålder? Vad kan en besiktning kosta??

Mina var från -42. Nu har jag bytt alla och dom skulle nog hålla många år till. Likadant med elementrören, nästan alla bytta ( bara kvar till ett element) och dom skulle också hålla i många år till.

Jag tror inte det är någon fara med dina rör. Att det är lite rost på utsidan är nog ingen fara så länge du inte kan trycka hål. Om du är orolig så borde det gå att hyra ett instrument som mäter tjockleken på godset.

Angående radiatorrören så kan dessa hålla mycket länge, säkert bortåt 100 år. Undantaget är röret upp till expansionskärlet i öppna system. Lösligheten för syrgas i varmt vatten är mycket låg. Det lilla som finns kvar efter upphettning binds som järnoxid. Korrisionshastigheten är därför mycket låg i ett väl fungerande system. Det är dock viktigt att det inte tillförs nytt syre, t.ex. genom ständiga nytillskott för att kompensera läckage eller icke diffusionstäta PEX-rör i systemet.

Tack för svaren.
SvenD- Vad anser du om de gjutna avloppsrören??

Jag har ingen erfarenhet av sådana. Byts vid renovering skulle jag resonera.

Angående radiatorrören kan jag tillägga att om man av någon anledning behöver tappa ner systemet så att stora mängder vatten fylls på, så bör man så snart som möjligt värma upp systemet till ca 60 C. Då frigörs huvuddelen av gasen och kan sedan luftas ur. På så sätt slipper man den korrosion syrgasinnehållet annars skulle ha givit upphov till. Som bonus får man ett väl luftat system. Automatiska avluftare på strategiska ställen i systemet är också bra för att undvika korrosion.

Redigerat:
Såg ett diagram en gång och vill minnas att syrerikt vatten är som korrosivast vid en temp runt 60gr. Om möjlighet finns så skulle jag nog gå upp ännu mera i temp. för att påskynda processen.

Angående gjutjärnsrör i hus, så har jag ett hus från -51 där de gamla gjutjärnsrören var kvar... Nu har jag dock bytt ut dom då jag har byggt en ny toalett samt totalrenoverar ett badrum...

Mina var också rostiga på sina ställen men jäklar vad det satt, det var inget fel på den kvalitén... De hade säkert kunna sitta där i 60 år till utan att det hade hänt något...

Godstjockleken på 110mm-rören var säkert 1cm... Det ska mycket till innan det äts upp av rosten, speciellt då det väldigt sällan blir utsatt för något vatten, förutom då när man spolar, duschar eller borstar tänderna... Men det anser jag är marginellt, då det rinner iväg så fort och systemet nästan är helt torrt efter ett tag...

Enda som jag upptäckte hos mig, var att även genomföringen genom taket var 58 år gammal, så det såg kanske inte jättefräscht ut... Men nu sitter det nytt även där och det är lappat och lagat...

Tack alla, känns redan lugnare då. Förstår att man byter vid renovering då golv etc. ändå bryts upp men annars så vill man ju gärna slippa göra denna åverkan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.