Byggahus.se

T-Koppling radiator.

1. I
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Jag ska koppla in min golvvärme Uponor Push 12. http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1050
    Nu till den stora frågan -hur gör jag? ;)

Jag har tagit några bilder på rören som går till en radiator på ovanvåningen och det är dessa rör som jag skulle behöva göra t-koppling på för att sedan använda de till golvvärmecentralen. (golvvärmen ska vara i källaren)

Rören på bilden är 17mm.
    Läser man om Push 12 så ska den anslutas med 15 klämkoppling.

Det enklaste vore ju att använda någon typ av klämringskoppling även på de nuvarande rören för att sedan gå ifrån T-kopplingen med 15mm koppar rör och sedan till Push 12:an.

Kommer att beställa från http://www.rinkabyror.se så finns det någon vänlig själ som skulle kunna rekommendera någon lösning på mitt problem och som sagt då gärna med delar från ovan nämnda adress.

Redigerat 13 jun 2009 12:55
  2. Cheever
    Medlem Nivå 5
  3. I
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaret.
    Jag hittar ej den produkten på rinkabyrör.

Är det så att man idag använder sig av tex pex-rör för installation av radiatorer?
    För i så fall så kanske det kan vara en tanke att gänga bort de gamla vinklarna som ni ser på bilderna i första posten för att sedan gänga dit en T-koppling och sedan gå vidare med pex-slang istället.
    Så jag går upp med två nya slangar till befintlig radiator på ovanvåningen och kanske till och med kan gå med pex-slang till Golvvärmecentralen.

Låter det helt fel?
    Hur ska jag veta vilken gänga som är på de befintliga rören, någon typ av standard som följs antar jag.

Nån som har tid över får gärna hjälpa mig med en plocklista på rinkabyrör.

4. Cheever
    Medlem Nivå 5
    Det är G10 eller fd R10 gänga på rören.
    Det finns de som använder pex till värme även om det kanske inte är lika vanligt som till tappvatten. Den koppling jag nämde är ett exempel på klämringskoppling som man kan lägga in inlägg och passar då till stålrör. På avsticket kan man sen koppla vad man vill, pex eller koppar eller vad man vill.

5. I
    Medlem Nivå 6
    Men hur tycker ni att jag ska lösa detta problem?

6. S
    Medlem Nivå 6
    Du har fått ett svar. Kapa stålrören och sätt på T-rör. Det funkar säkert, men det kan finnas andra alternativ t.ex. lossa och ta bort rören mellan radiatorn du talar om och vinklarna på bilderna. Ersätta stålrören till radiatorn med koppar och ev. övergå till PEX vid vinkel om befintliga rörböjar måste tas bort. En annan möjlighet kan vara att köpa ett gängsnitt och kapa och dra nya gängor på lämpliga ställen. Det är pussel att ansluta rör där det är trångt med böjar. Koppar och PEX är i detta sammanhang mycket enklare att jobba med än stålrör.

Klämkopplingar på stålrör funkar säkert, men de är dyra och jag ser det lite som en nödlösning, men jag kan ha fel. Har ingen egen erfarenhet av dessa.

Kolla i Rinkabykatalogen mät och fundera. Det gör inte så mycket om du köper hem mer grejor än du behöver. Du har ett halvår på dig att skicka tillbaka det som blir över. Annars kan du låta någon röris fixa avsticken. Mer kostnaden torde inte bli mer än 500 kr gissar jag och du spar många timmar av funderande och skruvande.

7. I
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag suttit och kollat och tänkt och skickat iväg en order från rinkaby, det blev en lösning med kopparrör.

Tack alla för hjälpen.