Jag tänkte dela med mig av dagens historia (behöver egentligen ingen hjälp, vill bara göra felet, och lösningen, sökbar).

Vår diskmaskin (Cylinda DM10, köpt begagnad) har haft problem med vatten kvar i botten de senaste dagarna. Så idag så ville den inte starta alls och lampan för normaldisk blinkade konstant samtidigt som tömingspumpen gick hela tiden.

Drog fram maskinen och skruvade av täckplåten i bak och kunde konstatera att det stod vatten i tråget under maskinen (där motorerna sitter). Torkade ren maskinen (Blöjor suger upp en hel del vatten snabbt!).

Upptäckte sedan att slangen som avloppsvattnet går igenom hade hoppat ur sin hållare. Utan det "vattenlås" som bildas då den hänger som ett upp-och-nervänt 'U' så rann avloppsvattnet tillbaka in maskinen. Maskinen är inte heller tät, så blir vattennivån för hög så rinner det ner under maskinen.

Kuriosa: Om man slår på maskinen och håller inne Start-knappen så kommer man in i något slags serviceläge skulle jag tro. Med upprepade tryck på Startknappen kan man bläddra sig igenom olika kombinationer av tända lampor på fronten. Någon som vet hur det fungerar?

/Nyfniken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.