pefo skrev:
Blev en dränkpump. Busenkelt att koppla om och elmatningen kunde dras i tryckslangen.
Kan du beskriva det där lite mera, gärna i en anna tråd om trådskaparen tycker det är "off topic"
Jag tror det är många som skulle vilja veta hur man gör, går det att göra med avlopp också ? - till minireningsverk t.ex.

tussee skrev:
Detta fick mig att välja dränkpump

Ejektorpump, stor klumpig, dyr, hög ström, trefas, ev. motorskydd , ev. kontaktor och ejektor i brunnen som kan behövas byte av backventil.

Dränkbar pump, enfas, mjukstart, inbyggt motorskydd, strömsnål, tomt i pumphuset, ingen frysrisk, tank i huset.

Har du en pump för 80 meter så ska du välja en lika .
Hmm.... trefas=fördel, enfas=nackdel i mina ögon, eller...?

Trefas är en stor fördel, men nu kan det vara så att mjukstarten (troligen frekvensomriktare) matas med enfas och ger 230V trefas till pumpen, man får då iaf hoppas på detta.

Sedan backventilsbyte, dränkpumpen har också en backventil där nere + en oherrans massa annat som inte får bli blött. Då gäller det att axeltätningen håller tätt.

Trots detta skulle jag aldrig satsa på en ejektor idag. (jag har kommunalt vatten)

Helt klart är det en sänkpump som du skall ha. Finns i flera olika storlekar, 3", 4", 5" osv. Fördelen med att välja en trefaspump är att den är mjukare i starten samt tål blixten bättre. 25-30 år skall inte vara något problem för dem att hålla i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.