3 199 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Tunna markavloppsrör?
Tjo!
Måste man tvunget gräva ner 110 mm avloppsrör i backen, när det enda som ska kopplas på det är en vask i garaget? Det måste väl ändå finnas nåt tunnare man kan få ner? Behöver ha tag på detta ganska omgående, då grävaren kommer och gräver för garaget om mindre än två veckor...
Måste man tvunget gräva ner 110 mm avloppsrör i backen, när det enda som ska kopplas på det är en vask i garaget? Det måste väl ändå finnas nåt tunnare man kan få ner? Behöver ha tag på detta ganska omgående, då grävaren kommer och gräver för garaget om mindre än två veckor...
Röda PP markrör finns nog bara 110 mm. Men det enda som skiljer dessa från gråa PP är färgen. Det bör alltså gå utmärkt att gräva ned 50 eller 75 PP gråa rör.
Jag tror dock inte att du sparar några pengar. 6m 110 mm markrör kostar 219 kr på Byggmax. Jag tror nte du ens får 50 mm rör till samma pris på Comfort. Och, om du i framtiden skulle vilja använda avloppet tilll annat än bara en vask så slipper du gräva upp igen.
Jag tror dock inte att du sparar några pengar. 6m 110 mm markrör kostar 219 kr på Byggmax. Jag tror nte du ens får 50 mm rör till samma pris på Comfort. Och, om du i framtiden skulle vilja använda avloppet tilll annat än bara en vask så slipper du gräva upp igen.
Det är fel ställe att snåla med materialet på. Gräv ned 110 mm rör så slipper du ångra dig efteråt och gräva upp avloppet igen.
I det här fallet handlar det inte så mycket om att snåla, problemet är snarare dels att det ska genom en rätt porös betongvägg, och jag vill ha så litet hål som möjligt, och dels att jag inte kan begripa hur man ska få till en snygg övergång mellan ett 110 mm markavloppsrör och ett vattenlås från en vask...
Om väggen är porös, vilket är ett ovanligt ord i samband med betong, är det väl inga problem med håltagningen. Övergång från 110 mm till 50 mm finns på byggvaruhusen.
Den är porös på så sätt att om man sätter ett 10 mm borr i hiltin och försöker borra 5 cm in så blir det 20 mm istället. men det är klart, det kanske inte är nåt problem. Det finns ju bra tremuffade grenrör i 88 graders vinkel på rinkabyrör, på inomhusavloppsavdelningen, det kanske kan funka.. :/ Jaja, så får det väl bli då. Då ska man bara hitta nån som kan borra i betong också...
Klicka här för att svara