Jag ska bygga om badrummet, där ingående vatten kommer, kan jag bygga in dom i vägggen och ha en inspektionslucka?

H
Inspektionslucka vid alla kopplingar.
Du får inte ha några dolda kopplingar.

finns det regler hur en sån ska se ut och sitta?

H
Du får väl inte själv dra in vatten i badrummet?? Kollade då jag skulle göra likadant själv men om det händer något så gäller inte försäkringen. Vet att det är enkelt men vågar man chansa? Har dock dragit vatten i hela källaren men det är bara klinker och betong och inget som kan ta skada.

Jo man får göra det själv.

Nuförtiden finns det något f-bolag som kräver att en certifierad person gör jobbet, men dom flesta kräver det inte. Arbetet måste oavsett vem som gör det utföras fackmannamässigt (och det är det inte bara för att en fackman gör jobbet!).

H
Har för mig att man får lägga in vattenburen värme själv men att en rörmockare måste göra kopplingen?

H
MathiasS skrev:
Jo man får göra det själv.

Nuförtiden finns det något f-bolag som kräver att en certifierad person gör jobbet, men dom flesta kräver det inte. Arbetet måste oavsett vem som gör det utföras fackmannamässigt (och det är det inte bara för att en fackman gör jobbet!).
Så någonstans att det som var tillåtet var istort sett bara att byta blandare och endast om det fanns en avstängningskran.
Kommer inte ihåg var.

även fast en rörmokare kommer och gör jobbet så vill jag gärna veta hur, annars kanske hela min plan ryker. Har ingen lust att betala 500spänn per timme för saker jag kan göra själv. Ex underlätta för rörmokaren...

och ja, en rörmokare kommer och gör dragningen.

du får dra i badrum men inte i golv!! men undantag finns! om du tar på dig ansvar osv

vvsrobin skrev:
du får dra i badrum men inte i golv!! men undantag finns! om du tar på dig ansvar osv
Plötsligt händer det. Jag ger mig tusan på att det en dag kommer finnas en lag eller regel som säger att jag inte får dra mina rör själv, därför måste detta redas ut varje gång frågan kommer upp. Ännusålänge är det närmaste detta vi har kommit ett försäkringsbolag som inte accepterar hemmafixjobb.

Robin, vilken lag förbjuder oss att göra vvsjobb själva och var kan jag läsa mer om det?

Ja, snälla, lägg av med att gissa om vad som "får" och inte "får" göras inom VVS!

Det är olika från ett försäkringsbolag till ett annat , om jag inte minns fel så har Trygghansa inga begränsningar alls utan där kan du göra som du vill.

Garbo, Folksam, Länsförsäkringar har alla skrivit in hänvisningar till säker vatten, branschregler och BBR så att de kan neka ersättningar med hänvisning till desamma skrivningarna.

Läs igenom dina försäkringsvillkor noga så vet du vad du får göra för ditt försäkringsbolag.
Det finns inga tvingande regler som styr VVS yrket som med elektriker där du får söka behörighet hos elsäkerhetsverket mm

Nu gällde inte frågan HUR det ska göras utan VEM som ska göra jobbet.

injonil skrev:
Nu gällde inte frågan HUR det ska göras utan VEM som ska göra jobbet.
Vad det inte det jag svarade på? Allt beror på ditt försäkringsbolag. Trygghansa låter dig göra vad du vill och ställer inga branschkrav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.